Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Thursday, May 5, 2011

Review 528: Bayu Asmara by Ilani Mysara


terbitan alaf 21 Sendirian Berhad
Bayu Asmara by Ilani Mysara
RM18.00
478 mukasurat

"selagi angin berhembus selagi itulah akan kubisik kerinduan ini."

well kisah ini tidaklah setenang laut yg digambarkan di kulit novel ini.. kisah yang penuh dengan peristiwa demi peristiwa.. ada gembira, ada duka, ada tragedi yang menyayat hati. part yg paling menyentuh hati adalah pertemuan antara Bayu dengan ibu mertua yang membencinya.. tetapi bayu berjaya mencuri hati ibu mertuanya dengan keikhlasannya dan bacaan ayat2 suci al Quran. aduih, terlalu tragis la kisah ni.

mengisahkan Bayu seorang yang dulunya mementingkan keduniaan kembali ke pangkal jalan mengikut cahaya Islam sebaik-baiknya, dia sering mimpikan seseorang yg tidak pernah ditemuinya dan bercinta dalam mimpinya, dia percaya orang itu wujud dan ingin mencarinya.

Shah Asmara seorang pelayar, sudah lama mengidamkan cinderella yang dimimpikannya sejak kecil. dia belayar ke serata dunia utk mencari orang itu.

Mereka ditakdirkan berjumpa akhirnya dan seolah olah saling mengenali berupaya berbicara tanpa perlu berkata-kata. Bayu meluahkan keinginnan melalui sebuah lukisan yang hanya dapat ditafsirkan dengan tepat oleh Shah lalu terus masuk meminang. :) interesting read.

terbitan Alaf21 Sendirian Berhad
sinopsis belakang buku:

Mimpi-mimpi itu menjelma kembali mengganggu hidupnya. Mimpi yang meresahkan fikiran. Mimpi yang mula menuntut hak untuk berada di hati kecilnya. Puas ditepis dan ditolak, tapi semakin dekat, hingga membuatkan dirinya merantau mencari siapakah gerangan yang ingin mendampingi cintanya. Mimpi dan cinta beriringan meragut usianya stiap tahun. Ah... alangkah peliknya!

"terimalah hakikat kalau itu sudah ketentuan. Kalau hak kita dah mula datang dan kita merasai kehadirannya, mintalah padaNYA. Semoga apa yang dikurniakan adalah yang terpilih dan bukan daripada hasutan syaitan."

Pertemuan pertama Shah Asmara dengan Puteri Bayu Irnani diakhiri dengan perkahwinan, tapi cuma mampu bertahan selama tiga bulan saja. Di situ dia mendapat iktibar. Mampukah sumpah ibu yang tersentuh hatinya bisa menjadi penghalang bagi cinta nan suci? Shah benar-benar takut!

Cinta itu umpama disebalik kabus. Hilang kabus timbullah ia. Namun dalam bercinta, pengorbanan sering saja meragut ketenteraman sekeping hati yang luhur. Di manakah pula hikmahnya bila dia berjumpa dengan Arman yang sanggup berkorban deminya?

"Kasih sayang dan cinta itu bukannya datang dari pertemuan atau perpisahan atau sekadar ucapan manis di bibir, tapi ia tertumpah daripada seseorang kepada seseorang dalam doanya."

No comments:

Post a Comment