Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, May 10, 2011

Review 369: Bunga-Bunga Cinta by Dahiri Saini


Terbitan Tintarona
Bunga-bunga Cinta by Dahiri Saini


"Terima kasih kerana masih ada lagi cinta itu bersemi di sini..."


Berlatar belakangkan sebuah kampung di kota samarahan. Rasa macam lambat habis baca buku ni. tambah-tambah biler dah terbaca sinopsis di belakang yang menggambarkan ending nya adalah cinta yang tak kesampaian.. i'm typical, kalau buleh nak happy ending.. so wht? hehe.. nasib baik la dgn sabar nya baris demi baris i read and berbaloi lah.


kisah berkisar tahi lembu dan baja organik. Aduih.. meloya jugak sesetengah ayat tu. tapi kuteruskan jua.. huhu.. bila masuk kisah berjela-jela tentang baja organik dan projek Haruman memang agak membosankan tapi penulis bijak menyelit adegan2 lawak yang membuatkan saya ketawa terbahak terbahak terbahak. conthnya Wi yang tensyen dengan lembu2nya yang kuat makan tetapi tak berak berak.. dia bimbang tak dapat menampung keperluan baja organik utk projek Haruman. Lagi satu yang lawat semasa Lan yang asyik resah gelisah teringat bekas isteri yang diceraikan, Siti Sahirah yang sudah menjadi tunangan Ludin. Dia cuba mengaplikasi 'aroma therapy' bunga, so dia pun terus ke jendela rumahnya dan menyedut bau sekuntum bunga dalam2, instead dia termuntah di tempat kejadian sebab bau taik kucing yang berdekatan lebih fresh dan power! huhu.. sekali dapat aroma terapi taik kucing beb! memang gelak tergolek golek diiringi air mata gembira.. hehe.. rasa mcm kelakar sangat..


Kecewa bila baca sampai part Ludin tak memilih sesiapa sama ada Zaha atau Sahirah. I prefer dia pilih sahirah sbb sepanjang cerita pembaca disogokkan dengan pahit manis dan liku2 yang dilalui Sahirah dan Ludin. Zaha walaupun ada disebut di awal cerita tapi tak mendalam, masa towards the end barulah wataknya muncul dan terus merayu-rayu cinta Ludin dan mcam dok remind Ludin bahawa dia yg membawa Ludin keluar dari kekecewaan cinta dgn Sahirah dulu (yg terpaksa kawin atas desakan keluarga).


Suludin minta Sahirah kembali kpd Lan yg masih mengharapkan cintanya. tapi sahirah dah serik, Lan beralih kepada isteri keduanya yang turut diceraikan. dua2 macam dah insafla. Sahirah sambung belajar utk Phd.


The ending made me smile, walaupun masih lagi keletihan gelakkan scene 'aroma terapi taik kucing'. ending dia we get to decide sapa yang kembali kepada Ludin. and from the clues, i think it was sahirah.. tapi lain orang lain pendapatnya.. antara sebab i think it sahirah, she return with a perfume with brand 'haruman' (sahirah dan ludin sama-sama usahakan projek haruman from scratch), kedua sebab Jawi kenal dengan wanita itu. Jawi tak penah lagi jumpa Zaha.


Thanks yam sbb bagi baca buku yang mencabar kesabaran dan kewarasan ku ini. huhu... Lagi satu, kalau la buku ni bukan bertajuk BUNGA-BUNGA CINTA, i think it may be titled as 'JEDA' hehe..sebab banyak kali betul perkataan jeda digunakan tak kira la secara root word atau pun dengan imbuhan atau pun kata ganda.. jeda, jeda-jeda, terjeda, terjeda-jeda, menjeda.. jeda jeda jeda.. aduih.. by the way, apa maksud jeda tu? *garu pala*


Saya pernah ternampak satu buku by dahiri saini kat mph alamanda baru2 ni, tajuk dia lain tapi bila saya selak2 helaiannya citer nyer sama jer ngan citer bunga-bunga cinta ni, tapi cara penceritaan ending dia lain!


sure fine whatever
Rinn
tarikh entry ini di AlongSide @ multiply: 22 Mac 2007



Terbitan tintarona publications sdn bhd.
sinopsis belakang buku:


Setelah sekian lama membawa lara di hati, berkelana jauh di kota terasing. Suludin pulang menggalas tanggungjawab yang lebih besar. Kisah cinta silamnya yang enggan bertaut dibiarkan lepas dipuput angin perubahan. dia tega menebus kekecewaan lalu. Suludin kembali ke tanah air dengan tekad untuk menemui jalan kehidupan yang baru yang tidak lagi dibumbui oleh persoalan hati dan perasaan.

Namun kegagalan perkahwinan bekas kekasihnya Siti Sahirah, membuka kembali diari cintanya yang telah sekian lama tersimpan. Suludin tidak dapat menafikan gelora kasihnya yang bersembunyi di sudut hati. Apatah lagi kehadiran kembali rasa cinta itu di saat masing-masing memerlukan. Suludin tidak mampu menolak takdir sehingga dia sanggup membuktikan rasa cinta kali kedua itu dengan ikatan pertunangan.

Walau bagaimanapun, tidak semudah itu Suludin dan Siti Sahirah melayari bahtera cintanya. Mereka diuji dengan pelbagai dugaan. Suludin juga punya kisah silamnya di luar negara, manakala Siti Sahirah dihimpit oleh desakan bekas suaminya yang masih dahagakan cinta Siti Sahirah. Akhirnya mereka terpaksa membuat keputusan di luar dugaan.

No comments:

Post a Comment