Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Friday, May 13, 2011

Review 389: Rindu Saliha by Anita Abdullah


Rindu Saliha
Penulis: Anita Abdullah
Terbitan Kaki Novel
RM17.00
446 mukasurat


"Nilai sebuah rasa bukan hanya sekadar memiliki jasadnya, tetapi nilai itu lebih berharga andai dapat memenangi hatinya dengan penuh keikhlasan"


sebuah buku yang penuh dengan ketenangan, tak kira la dari segi scenery yang diceritakan, cara penulisan dan jugak watak2 dalam cerita ini. Gaya bahasa yang digunakan oleh Anita Abdullah adalah sangat berhati-hati. slow but very steady, kira setiap cerita ada perkembangan la, tak der la statik jer. kalau penggemar novel melayu mesti jadikan ni sbg koleksi.


walau bagaimanapun ada sedikit kekeliruan.. cotohnya watak Firdaus Zamawi, beberapa kali nama nya macam keliru dengan nama Danial. ntah dari mana datangnya. terdapat beberapa kali muncul kekeliruan ini hingga ke akhir2 cerita pun ada jugak. mungkin penulis pada mulanya nak nama kan watak ini sbg danial tapi kemudian tukar kepada Firdaus Zamawi.


Nama Intan Nur Saliha pon ada sedikit kekeliruan dengan nama Intan Nur Ashiki Saliha. Tengku Firdaus yang ada syarikat TF ada kekeliruan dgn nama syarikat TJ mungkin salah taip jer yg tu.


Ada satu-satu scene yg diceritakan dari perspektif beberapa orang yg berbeza, kadang2 menarik, kadang2 mengelirukan.


Sure fine whatever


terbitan Kaki Novel Enterprise
Sinopsis belakang buku:


Saliha seorang gadis yang memiliki banyak keistimewaan. Dia menghadapi dugaan dalam percintaan. Namun begitu gadis ini tetap tabah dan yakin setiap kejadian ada hikmahnya. Dia lebih banyak mengadu dan berserah terhadap yang Maha Pencipta dan mempunyai prinsip tersendiri dalam hidupnya. Semakin hatinya terluka semakin hamir dirinya dengan Tuhan. Dia memperindahkan lagi dirinya dengan akhlak yang mulia sesuai dengan fitrah sebagai perempuan.


Walaupun dilukai oleh kekasih pertama yang curang ketika berjauhan darinya namun di hatinya tidak pernah berdendam dengan jejaka tersebut. Dr. Saif Hilfi dalam diam memujanya. Haikal, kekasih pertamanya masih mengharap kasihnya walaupun telah memiliki seorang gadis yang hebat. Juga, Tengku Fikri yang pada awalnya berniat jahat padanya telah bertukar menyintainya. Dia tidak pernah melatah. Malah, dia tidak pernah emosional dalam membuat keputusan. Tanpa diduganya Firdaus Zamawi anak rakan kongsi umminya di Marina Resort yang juga dianggap sebagai sahabat turut menaruh perasaan terhadapnya. Firdaus Zamani berniat untuk menjadikan Saliha sebagai isteri untuk menggantikan tempat tunangnya, Dina yang telah meninggal dunia dalam kemalangan jalan raya.


Dalam keresahan jiwanya, rindu Saliha tetap satu... Lelaki itu terlalu istimewa buat dirinya walaupun dugaan terpaksa ditempuhi demi memiliki cinta yang sejati... Tertunaikah harapan di hati Saliha kerana Allah telah menetapkan jodoh setiap insan yang diciptakanNYA.

No comments:

Post a Comment