Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, May 10, 2011

Review 372: Harga Diri by Ct Rohany Abu


Terbitan rhythm
Harga diri by Ct Rohany Abu


"Agungkah cintamu andai diriku korban nafsumu"


comel cover buku ni ada teddy bear dgn background nak oren oren sikit. Ain atau Sarah digambarkan seorang pereka fesyen yang makin terkenal tapi dari penceritaan kita tak dapat rasa atau percaya apa yang diperkatakan. cerita sarat dari satu kisah ke satu kisah, tak ada masalah dari segi flow cerita cuma rasa macam penulis agak keliru dengan timeframe dalam cerita ini. bila ada nama yg hampir2 sama - tengku amir, tengku amar, tentu la ada scene yang penulis keliru yang terlibat amir atau amar, mula2 amir lepas tu terselit pulak nama amar and then kembali kepada nama amir semula. di hujung-hujung cerita Ain/sarah decide nak terima tawaran ke paris, masa bercakap dengan kak leha, Ain/Sarah kata dia akan ke paris utk sambung pelajaran dan bila habis nanti dia akan kembali, manakala biler dia bercakap dengan anaknya Haikal, dia kata dia dapat kerja di Paris.. so mana satu ye?


"Pergilah derita! Pergilah kenangan lalu! Biarlah aku memulakan kehidupan baru. Semoga masih ada sinar bahagia buat diriku!"


i think Ain/Sarah buat keputusan yang paling bijak. sapa nak mak mertua macam mak engku tu, eksyen lebih. benci den! tak ada apa nak diceritakan sebab sinopsis dah ceritakan segala galanya dengan ringkas dan sempurna, cuma tak disebutkan ending sahaja (sila scroll ke bawah utk sinopsis kisah 'Harga diri')


sure fine whatever
rinn
tarikh entri ini di AlongSide @ multiply: 22 mac 2007
terbitan Rhythm
Sinopsis belakang buku:


Cinta hadir tanpa diundang. Begitulah cinta seorang tomboy Nur Ain Maisarah terhadap Tengku Amir. Namun Tengku Amir tidak pernah mempedulikan cinta Nur Ain Maisarah. Akibat gelojak nafsu, Tengku Amir memperkosa Nur Ain Maisarah lalu dia melarikan diri ke United Kingdom. Sejak itu Nur Ain Maisarah mula membeci lelaki itu. Nur Ain Maisarah melahirkan seorang bayi lelaki yang diberi nama Amir Haikal. Kehadiran Amir Haikal mengusir penderitaan Nur Ain Maisarah. Dia bangkit dari penderitaan dan berjaya menjadi pereka fesyen yang terkenal.


Kemunculan Tengku Amar mengubah pandangannya terhadap lelaki. Manakala perasaan bersalah sentiasa menghantui Tengku Amir. Dingin Salju juga marak membakar rindunya pada Nur Ain Maisarah dan Tengku Amar sedang menyulam kasih. Berjayakah Tengku Amir mendapatkan semula cinta Nur Ain Maisarah?


Bagaimana pula dengan Tengku Amar? Nur Ain Maisarah keliru antara cinta dan harga diri.

No comments:

Post a Comment