Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, May 25, 2011

Review 395: Dunia Ini Sederhana Kecil by Bahruddin Bekri


Dunia Ini Sederhana Kecil by Bahruddin Bekri
Terbitan PTS One
2008
RM23.90
436 mukasurat
isbn: 9789833654321

Dari rupa covernya yg oren mungkin tak ramai yang nak capai dan baca isinya. TAjuknya menarik dan membuat kita berfikir di mana letaknya sederhana kecil dalam kecilnya dunia ini.


Permulaan ceritanya agak biasa, tambahan pulak pembukaan kisah ini menceritakan persamaan antara bas dan cinta. Sesuatu yang dh banyak kali saya baca kat emel. Benda2 yang Syamir cerita utk memancing perhatian si gadis agak selalu kita dengar tapi respond si gadis itu saya rasakan menarik :)


Seratus muka surat pertama agak sukar menarik perhatian saya tapi bila menginjak dari muka surat 100 saya dah mula merasai tarikan kisah ini. Syamir, bagi yang tak mengenalinya mungkin menganggap dia seorg yang sukar didekati, tapi tak sangka lah pulak mamat ni kaki kelentong jugak orangnya dan idea spontannya membuatkan kita tersembur ketawa. TAwa pertama saya pecah tatkala Syamir terserempak dengan pontianak berotot-otot. haha.. unforgettable lah benda2 mcm nih. Watak Jid, lelaki yg percaya dirinya berjiwa wanita, tapi badannya berotot-otot sbb tersalah medication. Jid mengingatkan saya pada mamat sasa dlm iklan Kit Kat yang terjerit2 biler labah2 melata kat dada dia. Byk insan-insan yang biasa tapi unik dalam kisah ini.


Sebenarnya ada dua kisah berasingan yang berjalan serentak dalam kisah ini. Usaha Syamir mencari kerja yg halal telah mencantum dua kisah ini menjadi satu dlm keadaan yang tak tersangka :) Kesian jugak membayangkan Syamir yang terpaksa menjadi jurujual kicap kesihatan yg berharga RM30.00! Kisah kedua saya rasakan suram dan mengelirukan, ada unsur2 misteri. Kisah ini menjadi menarik apabila Syamir terjebak dlam kisah kedua. Kekayaan yang Syamir impikan seperti tercampak gedebuk di depan mata namun ia menuntut Syamir utk mengaplikasikan segala idea kelentongnya, malah dia bijak menggunakan rakan2 sekeliling utk menjamin kejayaan. Suatu kisah yang kita takkan dpt predict apa akhirnya :) Tahniah buat Che Din!


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:


Kata perempuan berlesung pipit, "Cinta itu umpama menunggu bas. Kita perlu memilih bas yang tepat pada masa yang sesuai. Sekiranya tidak, kita tidak akan selesa meneruskan perjalanan kita. Sebab itu saya masih menggunakan kereta."


Kata Riduan pula, "aku cakap dengan kopi di dalam gelas aku. orang bukan tidak sayang, cuma orang tidak nampak dan lupa."


Kata ibu, "Hidup manusia ini seperti roda. Kadangkala di atas kadangkala di bawah. Tidak penting kamu berada di atas ataupun di bawah, yang penting kamu sebenarnya bergolek di mana? Sama ada jalanan itu berlumpur, berduri ataupun kamu bergolek di padang-padang rumput yang indah."


Lelaki gempal kata, "Hidup manusia juga seperti tingkap. aAabila tingkap itu ditutup, maka manusia tidak dapat hidup kerana tiada ruang dan peluang."


Kata lelaki muka berminyak pula, "Pelangi, warnanya bukan hanya hitam dan putih. Begitu juga dengan hidup."

No comments:

Post a Comment