Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Friday, May 13, 2011

Review 386: Terlepas Daripada Belenggu by Othman Che Chin


Terlepas Daripada Belenggu
Penulis: Othman Che Chin
Terbitan Utusan Publications
296 muka surat


buku terbitan Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd. buku ni merupakan pemenang hadiah sastera Utusan Melayu-Public Bank 1999.


ni set-set cerita yang baca masa zaman2 sekolah dulu. kisah dan teladan, juga ada kisah kegigihan remaja yg patut menjadi contoh. remaja yang tak dapat lari dari rasa jatuh cinta. Ni kisah masyarakat kampung melayu yang mungkin masih berlaku di negara kita.


secara ringkas mengisahkan Razman yg sedang menunggu result STPM, masa balik ke kampung dia bertembung (literally) dgn 'N' dan menyelamatkan gadis itu dari terjatuh ke dlm sungai. Razman tinggal dgn pak longnya. Razman berjaya merancang dan membina jalan alternatif di kampungnya dgn bantuan orang2 kampung. dalam yg membantu ada juga yg cemburu dgn keupayaannya. Ada juga menyelitkan kisah lintah darat seperti Lebai Malik yang memeras wang penduduk kampung dgn memberi pinjaman kpd orang kampung yg miskin dengan menggadaikan geran2 tanah. pinjam baru rm400, sandarkan geran, kalau tak dapat bayar geran tu dapat terus kat Lebai Malik. Ramai yg menjadi mangsanya termasuk pak long Razman yg perlukan duit utk mengubat mak longnya yang sakit apendiks tapi enggan ke hospital. 'N' yg Razman jumpa tu rupa2nya anak lebai Malik yg licik tu. Razman dan Noraishah saling meluahkan perasaan tapi lebai Malik la jadi penghalang.


Bagaimana pun bila lebai malik terperangkap dlm pengedaran candu Razman membantu dan berjaya melembutkan hati lebai malik. tapi tiba2 ada orang mengupah seseorang menembak lebai malik.. jeng jeng jeng..


Razman mmg remaja gigih dan Noraisah bertuah mendpt cintanya and orang kampung siap offer lagi nanti lepas Razman habis belajar, diorang razman balik kampung dan akan dicalonkan sbg wakil rakyat di situ.


SEkejap jer baca dah abih buku nih. pembacaan mudah yg sangat sesuai utk budak2 sekolah. orang tak sekolah dah mcm den ni pon sesuai gak la :)


sure fine whatever
Rinn
tarikh entry di AlongSide @ multiply: 22 Mac 2011

Sinopsis Belakang buku:


Merdeka membawa erti songsang kepada mereka: - Kesenangan hidup dijamin oleh pemerintah! Enam tahun merdeka, rakyat di desa masih bergulat mahu bebas daripada belitan kemiskinan. Tahun 1963, negeri di utara tanah air diancam penyeludupan candu dan senjata api dari negara jiran. Kampung-kampung tetap jauh, tidak terhidu nafas pembangunan.


Razman kembali untuk bercuti dan kedaifan kerabat sendiri menyentuh sanubari inteleknya. Razman - remaja ideal yang bijak, terpelajar, matang, santun berbudi, hangat dengan bergelora cinta - berusaha menghadapi segala tantangan dan halanga untuk membebaskan seluruh warga desa agar terlepas daripada belenggu, belenggu kemunduran.

No comments:

Post a Comment