Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, May 11, 2011

Review 383: Biru Ungu Cinta by Noor Suraya


Biru Ungu Cinta by Noor Suraya
Terbitan Creative
RM17.90
340 mukasurat


"Masihkah ada cinta bila kasih sayang kehilangan makna?"


sejak suka dgn penulisan kak noor suraya, memang tercari-cari novel ini, akhirnya dapat juga. :) Thanks Kaksu sudi sign *sengih sebulan*


Satu lagi kisah kehidupan seharian yang biasa kita atau kawan2 kita lalui namun kadang2 kita tak menduga perkara-perkara biasa ini berlaku dan membawa takdir berbeza kepada insan2 dlm novel ini.


mungkin kerana saya terlalu byk kali membaca karya2 kak noor suraya membuatkan saya dapat meneka Fattah yang Seera cintai takkan menjadi orang dikahwininya dan tekaan saya Kamal yg bakal memiliki Seera adalah tepat sekali :)


Seera melakukan perkara yg difikirkannya terbaik utk Fattah dgn menolak pinangannya setelah dia disahkan tidak boleh mengandung sampai bila2 (Seera merahsiakan perkara ini dari semua org termasuk kembarnya sendiri). Saya berpendapat tindakan Seera amat tepat sekali kerana Fattah adalah anak tunggal dan tanpa kehadiran cucu tentunya ibu bapa Fattah takkan gembira. Tindakannya itu telah menimbulkan kebencian di hati ibu Fattah. Makin malap peluang Seera utk menjadi milik Fattah walaupun Fattah rela memperisterikan Seera dan berjanji tidak akan menduakannya walaupun mereka tidak akan dikurniakan cahaya mata. Namun tindakan ibu Fattah masuk meminang Dayang Mariana yg disangkakan pilihan hati Fattah menjadikan Seera lagi sekali mengundurkan diri. Bapa Seera sendiri sudah tidak mahu percaya lagi pada Fattah utk memperisterikan Seera. Hancur lebur impian mereka utk hidup bersama.


Kamal sudah lama menyimpan impian utk memiliki Seera tetapi sudah lama kena reject ngn Seera. Tindakannya menghulurkan budi yg tak terbalas kepada keluarga Seera menjadikan keluarga Seera dgn senang hati menerima pinangan ibu Kamal. Seera menceritakan segala kekurangannya kepada Kamal namun Kamal tak kisah, malah, ibu Kamal sendiri sudah berkenan sgt kat Seera tu. Sedihnya Seera kena kawin paksa tapi dia tak menyangka yg sebenarnya perkahwinan itu akan menyebabkan dia jatuh cinta dgn lebih hebat lagi kepada suaminya. Namun takdir Tuhan, siapa dpt menyanggahnya.. aduih.. sedihnya, sebelum baca buku ni saya baca Lili buat Najah.. endingnya mcm ni juga, huhu lagi la aku sedih.. Err Kaksu, Nazurah.. ada chance ker si Kamal terserempak dgn Tasha? hehe.


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:

Biru itu warna cintamu, Fattah. Warna yang terpancar indah dari penjuru matamu. Dalam diamaku dpt rasakan cinta yg bersinar, cinta yg tidak pernah pudar. Hangat dan menyala. Tulus dan bening... sedangkan ungu itu warna dukaku. Yg membeku di dalam hatiku, yg mengalir dlm jantungku dgn luka yang paling dalam, berdenyut nyilu... menjalar pilu menjulang lesu.

No comments:

Post a Comment