Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, August 9, 2011

Review 462: Senafas Rindu by Damya Hanna


Senafas Rindu by Damya Hanna
Terbitan Alaf 21 Sendirian Berhad
RM19.90


"Meskipun berjauhan, aku sentiasa dapat merasai getaran gemuruh di hatimu"


buku ni mengisahkan tentang dua insan yang masing2 ada pengalaman cinta yang tersendiri dan kedua-duanya ditinggalkan kekasih, viviana dan Fariz. Viviana jatuh cinta dengan Kelvin yang menghulurkan cinta palsu kepadanya atas tujuan mengukuhkan perniagaan keluarga, sebaik saja perjanjian ditandatangani oleh syarikat ibu Viviana dgn syarikat keluarga Kelvin, kelvin terus memutuskan perhubungan malah selepas itu dia beberapa kali mempermainkan perasaan viviana di khalayak ramai. ntah mengapa setiap kali Viviana dipersendakan, Faris menjadi saksi dan jatuh kasihan dengan Viviana. Banyak perkara yang menjadikan perkenalan antara Faris dan viviana sbg satu kemestian.


Fariz pulak putus cinta selepas ditinggalkan Syafika yang menerima sogokan wang ringgit dari ibu Fariz yg mementingkan status. perkenalan dengan viviana menyebabkan Fariz semakin berani berhadapan dgn ibunya malah cuba mendapatkan viviana utk menyamar sbg kekasihnya.


Viviana pun ada masalah dgn ibunya yg tak dapat menerima hakikat berkahwin dgn lelaki yg dibencinya dan melahirkan viviana. Dia benci pada viviana dan kebaikan kepada viviana sentiasa ada udang di sebalik batu menjadikan viviana sukar utk mempercayai ibunya. viviana mengandungkan anak kelvin tetapi kemudian dia keguguran. mulanya Fariz marah dan meninggalkan viviana tetapi kemudian dia kmbali kerana penderitaan yg dialami viviana menginsafkan Fariz dan dia mula sedar dia sayangkan viviana. tapi ibu viviana telah merancang sesuatu hingga viviana dan Fariz ditangkap khalwat. Ibu viviana menggunakan bukti2 utk memeras ugut viviana supaya berkahwin dgn kelvin yg mahukannya kembali, jika tidak imej Fariz akan diburukkan di depan keluarga Fariz sendiri. Viviana telah bersetuju tapi ibunya tetap mungkir janji menjadikan viviana mengikut Fariz dan akhirnya mereka berkahwin. Liku2 hidup mereka selepas berkahwin ada dugaan tersendiri bila ibu Fariz dan kakaknya, Marina enggan menerima Viviana, atau nama Islamnya Siti Nur Ain. Tapi atas bimbingan nek wan, bapa faris dan kakak Fariz, Athirah, viviana mula mendalami agama Islam dan cuba menjadi isteri yg baik.


Tapi panggilan telefon dari Kelvin dan pemergian viviana yg dijanjikan hanya seketika berlanjutan sehingga dua tahun. aduih.. citer selepas 2 tahun tu sedih nya.. tangkap nangis wa cakap lu. *sob *sob. Rasanya ada improvement Damya hanna dalam penceritaan scene sedih.. memang termenangis la..


pada saya tengku syahran & zahlia (bicara hati), Haziqah & Fakrul (Sepi tanpa cinta) mempunyai chemistry yang jauh lebih power berbanding dengan Viviana dgn Fariz.. tapi better than Syamir & Nur Dhuha. perghh byk gak buku damya hanna yg saya dah baca.. rasanya ada lagi satu la belum baca.. tajuk aper ek?? ermm.. nanti pinjam dari yam lah.. :)



sure fine whatever
Rinn


Tegarkah dia berdepan dengan kenyataan andai diri masih dihimpit kenangan lalu? Ke mana jua langkahnya dibwa, kisah duka yang pernah terpalit itu, amat sukar diluputkan daripada ingatan. Tanpa kata-kata perpisahan, Shafika kabur daripada pandangan mata. Lantaran itu, jiwa Fariz terus lumpuh tak keruan.


Bertahun lamanya memendam rasa, kemunculan Viviana menarik perhatian. Pertemuan pertama yang terjadi bagaikan dirancang, namun hakikatnya ada rahsia yang tersingkap. Fariz tidak mampu mengelak andai itu sejarah yang bakal terukir dalam episod kehidupannya. Shafika adalah kenangan dan kehadiran Viviana adakala mencuit hati lelakinya. Apakan daya, perbezaan adat dan agama menyekat diri untuk berangan-angan tinggi.


Di saat kemelut melanda diri dengan kebetulan yang tercipta, ada senafas rindu yg bertamu dengan kehadiran Siti Nur Ain. Fariz pasti... sinar buatnya akan terserlah andai mereka tabah menghadapi dugaan.


Antara Syafika, Viviana dan Siti Nur Ain... Fariz hanya mampu memilih satu. Namun akan ada hati yang pasti terluka dengan keputusannya. Dia sekadar berserah.


RM19.90

No comments:

Post a Comment