Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, August 9, 2011

Review 464: Rela Kumenanti by Damya Hanna


Rela Kumenanti by Damya Hanna
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd
Tahun 2006
Harga : RM 19.90
Halaman :544
ISBN : 978 983-124-239-4


"Sesungguhnya penantian ini satu seksaan yang mengguris hati hingga luka"


Akhirnya saya melengkapkan koleksi bacaan karya Damya Hanna. Plot citer ni ada iras2 Senafas Rindu. Nasib baik saya baca dgn jarak masa yg jauh antara kedua-dua buku tersebut. Bagi saya "Rela Kumenanti" tidak menghampakan.


Melihatkan tajuk sudah boleh membuat kita mengagak yg kisah cinta ini akan mengambil masa yang amat panjang utk bersatu. Bagi saya watak Nurin yang melengah-lengahkan peluang dia utk bersama Zamil. Tiada sebab yg kongkrit mengapa mesti dia menolak Zamil sedangkan dia lebih dari tertarik kepada Zamil tu. ntah kenapa she keeps telling herself yang dia tak cintakan Zamil. Nurin ni macam in denial lah. Walaupun cuba menjadikan kisah ini sarat dengan emosi tapi tak der pulak scene yang cukup menghibakan. Apa2pun happy ending dan true love wins.


Mengisahkan Nurin Aina yang sentiasa disalah ertikan kehadirannya dlm hidup mana2 lelaki. Persahabatannya dgn Luqman membuatkan Liyana cemburu dan memutuskan persahabatan dgn Nurin. Hubungan kerja yang makin erat dengan Zamil membuatkan Mylia melupakan Zamil dan mencari kasih baru. Nurin yang pernah menjadi istimewa dlm hidup Khairul menjadikan Asmah, isterinya, curiga walaupun perasaan itu cuba ditolak jauh apabila mengetahui cinta Khairul pernah ditepis Nurin. Namun hati wanita Asmah tetap sakit dan dicucuk cemburu. Zamil sentiasa cuba mencuri perhatian Nurin dan berjanji Nurin akan jatuh cinta padanya. Oh, by the way.. Zamil ngan Luqman adalah kembar seiras.


Perebutan hak penjagaan anak saudaranya membuatkan Nurin terpaksa mencari calon suami utk memudahkan kemenangannya dalam kes mahkamah, hmm sapa calon yg sesuai ya? yg pastinya tentu Zamil berada di barisan hadapan sekali sambil mengangkat tangan dan melompat lompat kegirangan. hehe..


sure fine whatever
Rinn


Sinopsis belakang buku:


Bahagiakah Nurin Aina jika hidupnya bagai lilin membakar diri? Dia terpaksa mendepani Liyana dan Mylia yang pendendam. Begitu juga dgn Luqman serta Zamil yang mengharapkan kasihnya. Setiap wajah yang berkisah, Nurin bagai hilang luahan rasa.


"Jika aku di hatimu mengapa dia yg jadi sebutan?"


Berkali-kali frasa itu diulang. Zamil cuba menahan sebak. Jiwa lelakinya menangis. Tidak pernah dia merasakan sakitnya bercinta. Puas sudah dia memarahi hatinya yg degil. Tapi bayangan Nurin juga yg dinanti-nantikan. Tewaskan dia pada seorg gadis yg egois?


Nurin memang mengerti perasaan Zamil. Sengaja dia berdolak-dalih, lelaki itu 'hana kawan.' Entah berapa kali dia membohongi hati. Sedangkan bila berjauhan, ada rindu yg menderu dan ada resah yg membara. Hangatnya membakar dlm diam... Hatinya yg terguris tak nampak di mata. Bagi Nurin, cinta tidak semudah melepaskan kata-kata. Dia rela menanti, biarpun disebut jangan, dikenang pun jangan.


"Kau mungkin tidak tahu kasihku bagai di hujung nyawa."


Lalu antara mereka, ada yg terluka. Luqman menjauh bersama doa setelah Zamil mengundur diri. Liyana kembali demi mengutip salah sendiri. Dan Mylia pergi dgn keangkuhan. Jadi siapa yg akan mengikat setia kasih ini? Nurin hanya berserah.


Dia yakin... cintanya milik lelaki itu!




sinopsis di website alaf

Novel beliau ini pasti menggamit perasaan anda dan sudah pasti anda tidak sabar membacanya sehingga tamat. Bahagiakah Nurin Aina jika hidupnya bagai lilin membakar diri? Dia terpaksa mendepani Liyana dan Mylia yang pendendam. Begitu juga dengan Luqman serta Zamil yang mengharapkan kasihnya. Setiap wajah yang berkisah, Nurin bagai hilang luahan rasa.


Zamil mencintai Nurin. Luqman juga mencintai Nurin. Yang mana satu pilihan hati? Zamil seolah-olah putus harapan apabila Luqman hadir dalam diri Nurin. Zamil cuba menahan sebak. Jiwa lelakinya menangis. Tapi bayangan Nurin juga yang sentiasa menghantui perasaannya.


Siapakah pilihan hati Nurin? Adakah Zamil atau Luqman yang bertepuk sebelah tangan? Siapa pula yang terluka hati?





No comments:

Post a Comment