Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, August 23, 2011

Review 498: Tangisan Bulan Madu by Samsiah Mohd Nor


Tangisan Bulan Madu 2 by Samsiah Mohd Nor
Terbitan Dwiwangsa Publications & Distributors
RM12.90
190 mukasurat
cetakan pertama 1999


"Sebuah novel edisi terkini..."


Teruja betul nak baca sambungan TBM. memang seronok baca karya SMN yang ada sentuhan tersendiri. Kisah kesinambungan ini masih meletakkan Amira dalam nasib yang sama, digelangi kesedihan cinta yang tak kesampaian. Razlan seperti pasrah dan menyerah kalah saja. Tak berupaya mempertahankan cintanya buat Amira.


Setelah bertahun membawa diri ke Sabah, Amira kembali ke kampungnya. Ingatannya kepada Bogatt tidak pernah susut. Semasa di Sabah dia aktif berkarya lalu membawa perkenalan nya dgn R.Q Amir who turns out to be Razlan, org yang selalu mengutus puisi kepadanya tetapi tak pernah dibalas. Pertemuan dgn Razlan membuatkan Amira terkedu, dia seolah-olah melihat Bogatt di hadapan matanya. Bogatt yang puitis. Bogatt rupa2nya adik beradik tiri dgn Razlan. Status Amira membuatkan dia membataskan perhubungan dgn Razlan yg merupakan adik kepada arwah suaminya. Dia membiarkan suara hati Razlan tidak bersahut. Mereka saling membiarkan cinta berlalu.


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:


Bulan madunya tidak kesampaian. Bogatt lebih dahulu menemui Tuhan. Bertahun Amira cuba menyebak mimpi hiba itu. Namun semakin lama dan jauh dia pergi, kian kejap ingatannya terhadap Bogatt. Bogatt tidak pernah mati dalam hatinya. Kehadiran Razlan yg seiras Bogatt telah mengusik hati perempuannya! Siapa Razlan yg tidak dapat diterimanya itu? Mengapa setelah gadis lain mengisi kekosongan Razlan, Amira berasa kecewa?


Nota Lim Swee Tin
Penyair/Cerpenis

Samsiah mempunyai cara yang tersendiri dalam menyuguhkan tulisannya. Keseluruhan karyanya berjaya mengajak pembaca berkongsi pengalaman. Pembaca diajak menyelami seluruh wataknya lewat bahasa yang tersendiri. Karyanya tidak pernah berakhir begitu sahaja; kerana itu Samsiah merungkai masalah Tangisan Bulan Madu (TBM) yang begitu sinonim dengan dirinya, ke dalam Tangisan Bulan Madu 2. Tentu luar biasa sekali TBM sehingga dicetak 7 kali. Kehebatan penggarapan Samsiah nyata semakin terserlah dari sebuah novel ke sebuah novel.




No comments:

Post a Comment