Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, August 9, 2011

Review 465: Ilham Hati by Damya Hanna


Ilham Hati by Damya Hanna
Terbitan Alaf 21
Cetakan Pertama 2009
RM19.90
isbn: 9789831244425
492 mukasurat


"Suara engkaukah yang berbisik seiring dgn degup jantungku?"


Menarik jugak kisah Rian yg terjaga suatu hari dan tetiba saja 4 tahun dari hidupnya hilang begitu sahaja. Dia tidak dapat recall apa2 dari memorinya, tau2 saja dia adalah seorang editor yg bersuamikan seorang lelaki hensem yg kaya raya benama Hanif. Dia jadi kekok.


Menarik juga cara DAmya membawa kisah ini, dia melayari kisah Rian yg hidup dalam berteka teki. Jahat sangatkah dia dlm tempoh 4 tahun itu sehingga kelihatannya spt dia banyak musuh. Rian ni bukanlah wanita yg baik sangat. Dia telah mmerangkap Hanif utk menjadi suaminya demi membongkar sebuah wasiat dan perkahwinan mereka ternyata bukan ats dasar cinta sama cinta. Hanif jadi serba salah mcm mana nak cerita kat Rian kerana dia sendiri sudah mula jatuh hati pada Rian yg baru ini.


Org sekeliling sgt terkejut dgn transformasi Rian kini. Rian jadi hairan sehinggalah dia terjumpa sebuah catatan yang tulis tangan, tulisan tangannya sendiri yg membongkar sejarah silamnya.


Selitan kisah Zariel dan Junita dari "Ternyata Cinta" juga ada dan membuatkan kisah ini spt ada dua kisah cinta dlm satu buku. Hubungkait tak der sangat antara kedua2 kisah ini.


Watak Safwan yg seperti seorg pemudahcara/kaunselor kepada Hanif membuatkan saya teringat pada Amirul dlm Bicara Hati dan Adli dalam Sepi Tanpa Cinta.


Endingnya seperti membawa kita tidak jauh dari permulaannya. Seperti kita tidak ke mana-mana dalam cerita ini.


sure fine whatever
rinn



No comments:

Post a Comment