Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, August 23, 2011

Review 489: Kopi Susu Sepatu Biru by Ruby Hazri


Kopi Susu Sepatu Biru by Ruby Hazri
RM21.00
570 MUKASURAT
Terbitan Jemari Seni

Antara buku yang saya tak sabar2 nak menunggu tarikh jualannya semasa awal Disember 2007 dulu. Nama Ruby Hazri sudah cukup untuk membuat saya suka dengan buku ini sebab saya amat tertarik dgn gaya penulisannya dalam "Percayalah..." masih ingat lagi kisah cinta di antara Atiqah dan Danial Wolfgang? *sighs*


Thanks kaksu sbb susah-susah aja dptkan buku dan tandatangan utk buku ini. Terbayang-bayang catatan tangan Kak Ruby yang dipetik dari isi buku ini yang patut dipegang sebagai motto hidup:
"orang yang paling kerap mendapat kesusahan adalah mereka yang memiliki lidah terlepas dan hati yang tertutup." (ahli sufi)


Novel ini berasal dari e-novel yang bertajuk "Mengapa Ada Rahsia?" oleh Ruby Hazri. dari citer jiwang sentimental dalam 'Percayalah...' Kak Ruby membawa pulak citer yang berbentuk romantik-komedi dalam karya terbarunya. Romantik-komedi memang saya suka... :) siap ada resepi laksa johor lagi ha di beberapa helaian terakhir novel ini.


Dah banyak kali saya baca sinopsis belakang buku ini yang tersiar di website Jemari Seni, sedikit sebanyak memberi background story mengenai medan perang yang wujud di antara Mat dan Emy. I kinda wish I know nothing semasa mula membaca buku ini sbb kalau dah ada spoiler tu dah kurang la sikit thrill semasa membaca. Ternyata masih banyak lagi yang menanti pembaca yang mengikuti novel ini.


i think ruby hazri ada sentuhan yg special utk menjadikan cerita biasa begitu special di mata saya.. seperti "percayalah..." jugak, saya baca citer tu tanpa expektasi yang tinggi and i end up liking it so much. same goes to KSSB ni. kak ruby knows how to make me jatuh sayang kat main characters and feel very close to them. cover buku ni, sekali tengok macam buku kisah budak2 lah pulak sebab wajah2 di cover tu mcm wajah budak lelaki dan budak pompuan. and kucing dlm pelukan budak pompuan tu mesti bobo kan? :)


Kisah ni tentang Mat dan kawan2 serta Emilia dan kawan2 yang saling berjiran tetapi sentiasa ada saja perkara yang mencetuskan peperangan di antara mereka. Sudah ada yang warning diorang, membenci biar berpada-pada, jangan lebih sebab benci boleh bertukar menjadi cinta..


bagi saya, paling kelakar part Emy pi makan ngan adik dia, dia terserempak ngan Mat ngan sorang makwe, beria dia nak ushar muka makwe tu sampai straw dikacau dalam pinggannya yg ada nasi dan lauk, and masa dia ngan Sofea gi rumah Zahim utk diperkenalkan dgn ibu bapa Zahim.. dia sakan dressing ngan kebaya merah sedangkan mak zahim pakai kaftan saja! haha.. lawak lawak. Hubungan antara Roslinda dan Emy memang tak disangka dan mengejutkan. Identiti MrLapok seolah-olah awal2 lagi sudah dapat diteka.


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:


Kata orang benci itu biarlah berpada, jangan nanti benci berganti rindu pula!


Kata orang lagi jiran sepakat membawa berkat!


Inilah sebuah kisah... tentang jiran di sebelah rumah....


Rumah No. 11

Dia gadis kampung yang bekerja sebagai juruwang di sebuah bank di ibu kota. Wajahnya menarik, ramai yang tertarik. Dia hanya berbudi pada yang pandai berbahasa... tetapi pada jiran sebelah rumahnya, jauh panggang dari api.


Rumah No. 9

Dia lelaki yang punya gaya tidak mudah terpedaya. Setiap tahun menambah usia tanpa sempat mengira. Kadang-kadang selamba, kadang-kadang tak terduga. Prinsipnya jelas: orang sebelah rumah tidak harus diberi hati.


Pendapat mereka saling bertentangan, pergaduhan tiada garis sempadan, terjilid dalam pelbagai episod:


* Kereta Perdana vs Kereta Kancil
* Kucing si bujang mengemis makan di rumah si dara
* Sepatu biru gadis pencetus idea nakal si teruna
* Muzik si pemuda bukan selera si pemudi


Namun tiba-tiba ribut berhenti, hujan reda, pelangi sujud kaki langit... ada rasa yang mengocak perasaan. Ada cinta yang bertunas, ada kasih yang tumbuh dan ada sayang yang menjalar.


Kenapa? Siapa? Dan bagaimana?


Semuanya tersusun kemas dalam Kopi Susu Sepatu Biru. Selepas novel Percayalah... inilah buah tangan terbaru RUBY HAZRI dalam nada yang berbeza.


No comments:

Post a Comment