Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, August 23, 2011

Review 499: Tangisan Bulan Madu 3 by Samsiah Mohd Nor


Tangisan Bulan Madu 3 by Samsiah Mohd Nor
Terbitan Khalysa Publishing & Distributors
RM19.90
385 mukasurat
terbitan pertama tahun 2001


Berbeza rasanya membaca kisah ketiga TBM ini. saya rasa puas membaca TBM3. :) watak Amira saya rasa lebih mantap, malah Razlan juga lebih matang dalam kisah ini berbanding dalam TBM2 dia seperti lembap semacam. Razlan lebih berani, lebih sinis, lebih menyakitkan hati dan kelihatan seperti bukan orang sama dalam TBM2. Saya lebih suka watak Razlan yg ini.


kata2 sinis dari manusia2 seperti makcik Hindun menjadikan Amira panas. Statusnya menjadikan dia bahan umpatan terutamanya Makcik Hindun yg kecewa apabila pinangannya ditolak Amira. Azali kekasih lama Amira datang menagih kasihnya semula walaupun sudah beristeri dan anak berduyun.


saya suka dgn kisah adik Amira, Saodah yg diselitkan di sini. (Dlm drama TBM tak nampak pulak watak Saodah, Umairah ada ler.)


Razlan yg kecewa meneruskan pertunangan dgn Johana dan sering menangguhkan tarikh perkahwinan. Idayu (adik Razlan) dpt menghidu ketegangan antara Amira dan Razlan dan dapat meneka hati dua insan itu.


kehadiran Aliya menimbulkan simpati dan mencambahkan kasih sayangnya buat insan kecil itu. Membuatkan Amira bersyukur menerima Bada dalam hidupnya dan menerima insan sebaik Ajijah sbg mertuanya.


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:

Kemelut hidup Amira tidak berkesudahan. Pengalaman yang dihirup dan dugaan yang mendatang kian mematangkannya. Janji dan sumpah setianya pd Bogatt tidak pernah dilupakan. Baru sahaja hendak mengecap bahagia dgn seseorg, dia dikejutkan dgn berita yg meruntun jiwa dan memamah hatinya. Siapakah lelaki yang hadir dalam hidup Amira? Azali? Razlan? atau insan lain? dan apakah badai yg menimpanya? Semuanya terjawab dalam novel Tangisan Bulan Madu 3.


Nota dari Dr Othman Puteh
Dewan Sastera - Julai 2001

Samsiah Mohd Nor sekali gus sbg pendidik yg bertauliah masih tetap utuh, prihatin dan sedar akan tanggungjawab sosialnya utk memberi pilihan bacaan g baik dgn bahasa dan gaya bahasa yg indah, efektif dan menarik. Hal ini merupakan aset dan kreativiti yg wajar dimanfaatkan sebaik dan semaksimum mungkin... daripada membiarkan khalayak membaca berhadapan dgn karya picisan dan erotik yg berupaya mencederakan sahsiah dan jiwa pembaca.


No comments:

Post a Comment