Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, August 17, 2011

Review 475: Seredup Kasihmu by Nia Azalea


Seredup Kasihmu by Nia Azalea
Terbitan Alaf 21 Sdn. bhd
RM19.90
560 mukasurat


"Hatiku berbunga setelah dihinggapi kumbang kasihmu."

Nia Azalea never fail to deliver a story in her writing, making it sweet and enjoyable to read. "kau Yang Satu' is a super duper hit and this one saya tengok tak kurang hebatnya. Kalau disemak bilangan ulang cetak, dalam tempoh 3 tahun (2003-2006) sudah 6 kali wo.

mengisahkan seorang gadis bernama lea yang dibenci maklongnya kerana Lea adalah anak luar nikah adiknya yg telah meninggal dunia. Lea jadi seoran gyg suka menyendiri. Emir pulak student yg tak pentingkan pelajaran, result exam dia mengecewakan. utk mengelakkan leteran ibunya, dia cuba mendapatkan bantuan dari best student, Lea Haryani. Lea menolak permintaan itu kerana dia lebih senang study sorang2. Macam2 cara Emir cuba utk mendptkan Lea sbg mentornya.

Akhirnya dgn bantuan seorang pensyarah, Lea terpaksa menerima Emir sbg anak murid.

Sesi-sesi study bersama menjadikan mereka sahabat, Lea masih menjaga batas2 hubungan mereka dan mlarang sama sekali Emir menghubunginya di kampung maklongnya. Bila Emir mula meluahkan persaannya, Lea membuka rahsia yg dia adalah anak luar nikah dan tak tahu asal usulnya.

Ibu Emir mulanya mahu emir kawin dgn anak sorang Datin yg merupakan orang kuat dlm persatuan wanitanya, tapi lepas overheard perbualan datin tu yg mengutuk ngutuknya di belakang, dia berubah menjadi ibu dan isteri yg bertanggungjawab & melepaskan jwatannya dlm persatuan wanita. Emir tetap setia pada Lea.

Maklong pulak menerima tamparan takdir apabila Meyza, anak kesayangannya keguguran anak luar nikah dan lelaki itu enggan bertanggungjawab. Lea yg baik hati tu tak menggunakan peluang itu utk menyindir maklong dan sepupunya, sebaliknya dia berjaya memperbaiki hubungan dlm keluarga itu dan mereka memulakan hidup baru sbg sebuah keluarga yg sebenar.

Perhubungan dgn Emir mula berantakan bila Emir cuba mengajak Lea bersosial sepertinya dan mengajaknya bersuka ria di kelab malam. Semasa meluahkan kemarahannya, Emir mengungkit tentang Lea yg tak tentu asal usulnya. hati Lea terguris lalu dia nekad menoktahkan hubungan cinta mereka.

5 tahun kemudian Lea menjadi seorang wanita yang berhati waja manakala Emir pula seorang pecina setia yg sentiasa menanti kasihnya dgn Lea bertaut semula. Salah sangka menjadikan Lea dan Emir saling cemburu, dan akhirnya Lea dipinang 'Wan'. Lea cuma tahu ada sorang 'Wan' yang menaruh minat padanya, tapi bila dia confront orang tu, rupanya bukan. Tak sangka la pulak Wan tu adalah Emir Safwan.

Emir dpt tau dari kawan Lea yg maklongnya pernah berjanji yg sesiapa yg meminang Lea selepas ini dia akan terima saja sbb Lea tu dah byk kali tolak pinangan orang. Emir menceritakan kisah bgaimana hbuungan dia dan LEa putus kepada ibunya.. ibunya amat bersimpati dgn Lea dan marah kat Emir sbb melukakan hati Lea.

happy ending! i like :)

sure fine whatever
rinn

Kisah silam Lea Haryani sentiasa menghantui hidupnya. Lea Haryani dilahirkan tanpa ikatan perkahwinan ke dua orang tuanya. Setelah ibunya meninggal dunia, Maklongnya, Sutinah memeliharanya sehingga dewasa.

Lea Haryani tidak begitu senang dgn sikap maklongnya. apa saja yang dilakukan oleh Haryani tidak menyenangi hati Maklong. Ada-ada saja kesalahan yan gdicari. Bukan itu sahaja, Maklang juga suka mengungkit asal usul keturunan menyebabkan lea haryani terasa kerdil untuk berhadapan dgn masyarakat.

Setelah dewasa dan berjaya melanjutkan pelajaran ke Universiti, sikapnya yang pasif terbawa-bawa ke Universiti. di universiti dia tdak mempunyai kawan rapat kecuali kawan sebiliknya bernama Suziyan.

Emir Safwan yang satu kulia dgn Lea Haryani cuba menggodanya tetapi tidak dilayan. Pelbagai cara dilakukan oleh Emir Safwan untuk memikat hati Lea Haryani namun tidak berhasil. Dengan bantuan Profesor Halim, akhirnya Lea Haryani dipertemukan dengan Emir Safwan.

Mama Emir Safwan tidak berkenan dengan Lea Haryani menyuruh anaknya itu memilih Syamen, anak Datin Jawaher. Emir Safwan tetap dengan pendirian memilih Lea Haryani. Akhirnya berlakulah konflik. Lea Haryani mengalah dan menyuruh Emir Safwan akur dengan pilihan mamanya. Emir Safwan tidak boleh terima kerana hatinya benar-benar menyintai Lea Haryani. Berjayakah Emir Safwan memujuk hatinya yang telah terluka untuk menawan hati Lea Haryani kembali? Berapa mahalkah harga yang harus dibayar untuk itu satu kemaafan?

No comments:

Post a Comment