Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, August 23, 2011

Review 495: Bulan Berbisik by Samsiah Mohd Nor


Bulan Berbisik by Samsiah Mohd Nor
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd.
RM19.90
500 mukasurat

"Aku akan terus menanti hembusan angin malam membawa jawapan yang pasti"

SMN kembali dgn kata2 puitis yang 'makan dalam' "Simbahlah aku dengan kocakan air dari langit-MU yang tidak bertepi." Bagi yang menyanjung nilai bahasa penuh seni dan membuka minda tentang kisah masyarakat, buku ini adalah untuk santapan minda yang mahu berfikir. Anggunnya Khadijah yg dari keluarga yg membesarkannya utk menjadi isteri yang baik. Mulianya Andak Rabiah yang mendidik anak orang mengenal Tuhan sedangkan anak sendiri dia tiada. Ai Lee yang dahagakan ilmu ketuhanan bertemu apa yang dicarinya melalui Andak Rabiah. Syafika yang terbiar menjadi jamuan mata haruan bapanya. Dia suruh ibunya utk pergi jauh supaya tidak menjadi mangsa spt kakaknya. Khaled Irfan yg kecewa bila Batrisya kena reject dgn ibunya sbb nak dia kawin dgn calon pilihan ibunya.. Khaled Irfan mengambil jalan tengah, dicarinya gadis yang sesuai sebagai isteri(Khadijah), biar kalau dia tak dapat isteri idaman, ibunya pun takkan dapat menantu idaman. Khadijah isteri yang sempurna dan Khaled Irfan bahagia. Namun kemudian Aima Adawiyah hadir, Khaled Irfan seperti muda semula.. dah start kena miang keladi.

Khadijah 'mengintip' emel2 yang memekarkan hubungan Khaled/Aima.. cemburunya meluap tetapi ditahan, disembunyikan. lukanya mendalam, tetapi tanpa disedarinya Aima Adawiyah yang mencari sinar Islam menerusi kisah Rabiah Adawiyah memikat hatinya. Khadijah menjadi rindu utk menatap emel2 Aima. Namun cemburu tetap ada. SEnyuman dalam tidur Khaled menjadi belati tajam menembusi hati Khadijah. Kunjungan Khadijah ke Tanah Suci Mekah membuka lembaran baru buat Khadijah. Dia lebih waras lalu mahu dihentikan sandiwara Khaled. Enam pasang mata akhirnya bertemu di satu lokasi yang sama. Khadijah jadi petah, Khaled yg bijak laksana jadi bisu, jadi pengecut di hadapan isteri. Aima jadi kagum. Biar Khaled menilai diri... Mana nak cari isteri macam Khadijah tu. saja jalan2 cari pasal la khaled ni.

sure fine whatever
rinn


Sinopsis belakang buku:

Andai malam bisa merisik, pasti purnama akan berbisik. Berbisik tentang cinta... tentang derita... tentang madu... tentang hempedu. Menikmati keindahan purnama di sebalik jendela, Khadijah sedar bulan ciptaan-NYA penuh rahsia, bagai mengungkap rahsia dirinya. Bila rasa ngilu kian terasa, dia mengembara mencari diri.

Kusedari... betapa selama ini aku tertipu dgn byg2 mentari, sedangkan rembulan sudah lama menghuni. Kuakui... mengujiku adalah mainan-MU. Memberi juga adalah limpah kurnia-MU. Mengambil juga adalah hak-MU. Justeru, aku kian berani menempuh realiti ini.

Lalu Khadijah mencari Aima. Mahu dilamarnya. Namun, di mana? Aima Adawiyah mencari satu pengabdian tapi dia bertemu cinta. Cinta yang penrnah dihumban jauh dari hidupnya. Hatinya menjadi celaru, langit jiwanya berubah biru.

Di persimpangan, Khadijah dan Aima bertemu. Kedua-duanya mengusung makna cinta yang ketara berbeza.

Ujar Khadijah... Jangan kau menangis perempuan... kerana lara itu. Menangislah kerana DIA yang telah menciptamu.

Akur Aima... Aku menangis kerana lanjurku. Yg kucari cinta bermata tapi sayangnya bertemu cinta nan buta.

BULAN BERBISIK... sebuah cerita mencari diri yang hilang...


No comments:

Post a Comment