Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, August 17, 2011

Review 478: Selamat Tinggal Memori by Shanika Latisha


Selamat Tinggal Memori by Shanika Latisha
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd
Tahun 2006
RM 16.00
416 mukasurat
ISBN : 978-983-124-233-5

"biar cuma aku cumbui bayangan semalam"


Pembukaan cerita berkaitan kejadian tembak menembak kat ERL tu dah menunjukkan citer ni bermain dlm genre thriller. hmm not my cup of tea kalau citer2 thriller nih tapi ni cita rasa masing2 lah. Lepas tamat baca buku nih saya terus pegi ke kulit buku utk melihat sinopsisnya. Rasanya dalam sinopsis seperti cuba mencuri perhatian pembaca atas cinta segitiga antara Adlan-Azlin-Najmil. Tapi sepanjang pembacaan saya, rasanya Adlan dan Azlin tiada rasa cinta, diorang seperti kawan2 saja. Seperti misleading pulak. Tapi mungkin lain orang baca, lain pulak tanggapannya dan mungkin betul ada wujud 'rasa' antara Adlan-Azlin yg tak dapat saya rasa.


Kisah ni tentang Adlan, sorang pengedar dadah yang cekap. Kematian Vincent menyebabkan Adlan tersingkir lalu menjadi pelarian dari pihak polis dan juga rakan pengedar yang mahu menghapuskan dia dari senarai wasiat Vincent.


Pertemuan dgn Gibran membuka mata Adlan tentang hinanya tugas seorg pengedar dadah yang memusnahkan kehidupan seorg anak muda spt Gibran. Kematian Gibran amat memilukan. Adlan membawa diri lagi. Kali ni dia bertemu Najmil. Anak muda yg gigih bekerja utk keluarganya. Namun abgnya, Nazrin sudah menjadi hamba dadah. Sekali lagi Adlan terpana dengan petunjuk2 yang hadir depan matanya. Dia rasa bertanggungjwb kepada keluarga itu lalu membantu mereka, namun Nazrin semakin teruk dan menyusahkan keluarga itu.


Kehadiran Adlan seperti menimbulkan tanda tanya kepada penduduk kampung yg memang ada memandang serong kepada keluarga Najmil. Najmil seperti mengelak menerima cinta Azlin kerana sikap abg Azlin dan juga keadaan keluarganya yang mempunyai titik hitam.


Pelarian Adlan perlu ada penamatnya. Tapi ke manakah hala tujunya. terus berada di situ atau terus berlari dan berlari?


Sedih dan sendu la part Adlan melayan ibu Najmil tu. huhu...


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:


Setelah sekian lama dia lari dari memori silam yg menghimpit, akhirnya Adlan menemui sinar yg membawanya ke pangkal jalan.


Namun apabila Adlan bertemu dgn Najmil dan Azlin, sekali lagi dia mengharungi pelbagai suka duka yang membuka episod baru dlam hidupnya.


Masa berlalu...


Ketulusan Adlan mencuri hati Azlin. "Terima Kasih kerana menyelamatkan saya. Kalaulah tak ada abang tadi..."


Najmil pula diburu cemburu "Kita berdua di jalan yg berbeza, Azlin. Terlalu berbeza. Tolonglah... jangan merumitkan keadaan yg sedia ada."


Sedangkan Adlan mendambakan cinta sejati. "Dia permata yg tidak patut dilepaskan".


Adlan harus merungkai semua belenggu yg sarat dlm kehidupannya. Dia tidak mahu Najmil terluka dan dia tidak mahu Azlin menagih kasih yg tidak akan menjadi mimpi indah.


"Kita berhak memilih yg terbaik utk hidup kita."


apakah yg terbaik utk hidup Adlan itu juga terbaik utk insan yg melintasi denai kehidupannya.?


sinopsis di website alaf:


Adlan yang diburu oleh geng-geng pengedar dadah sering dibayangi memori silam ketika terjebak dalam penagihan dadah. Sepanjang pelariannya dia tidak pernah tenteram. Akhirnya dengan Najmil dan Azlin sehingga dia mengharungi pelbagai suka duka yang membuka episod baru dalam hidupnya.


Ketulusan Adlan mencuri hati Azlin, namun Najmil pula diburu cemburu sedangkan Adlan mendambakan cinta sejati.


Apakah yang dilakukan oleh Adlan kerana cintanya amat membara terhadap Azlin. Perlukah dia melukai hati Najmil yang pernah menolongnya dahulu?


No comments:

Post a Comment