Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, August 17, 2011

Review 481: Lakaran Kasih by Laila Kamilia


Lakaran Kasih by Laila Kamilia
Terbitan Alaf 21
RM 14.00
390 mukasurat

"Kulukis memori dengan jemari waktu berwarnakan butir-butir air mata rindu"


Akhirnya!!! abis jugak!!


ada kesilapan cetakan ke, pada nama penulis dan tajuk buku dalam helaian2 muka surat buku ni? Ada kadang2 tu muncul nama LIZA ZAHIRA dn tajuK BAHTERA KASIH di beberapa muka surat dlm buku ini. LK byk gak share pengalaman camping dlm buku ni siap ada nota perkhemahan pengakap di akhir buku ini.


Laila Kamilia, saya jumpa orangnya dulu sebelum jumpa bukunya.. Perkara pertama yg saya suka tentang buku ini adalah tak tebal sangat dan keduanya jalan cerita yang ada twist and turns tapi tak mengelirukan, quite interesting. Dua perkara menjadikan saya senang dgn buku ini.. Pada pembukaan cerita kita sudah dimukhadimahkan dengan persoalan siapakah anak Nizar yg diserahkan kepada Habibah dan Zikri setelah kematian isterinya.


Kemudian pula kisah nostalgia cinta tak kesampaian Dzalia-Firwan yg diselang seli dengan kisah hubungan cinta tak terucap antara Dzalia-Zuhairee. Dzalia memilih utk berkahwin dgn lelaki yg melafazkan kata cinta kepadanya di khalayak ramai iaitu Firwan. Tinggaila Zuhairee tu frust menonggeng.. Part Zuhairee pegi jumpa Dzalia sebelum pernikahan dia tu mengingatkan saya kepada scene Kajol/Shahrukh dalam Kuch kuch hota hai lah.. huhu.. ish.. dah lama aku tak tengok citer hindustan.


Beberapa tahun bersama Firwan tak membawa bahagia keapda Dzalia menyebabkan dia menyesali tindakan berani dia semasa menolak Zuhairee yg merupakan pilihan keluarganya. Rupa2nya Firwan kawin dgn dia setelah berkomplot dgn Nina, isterinya sendiri iaitu bekas kawan baik Dzalia. Mereka nak kikis harta Dzalia utk merawat anak mereka yg sakit dan juga utk membantu perniagaan Nina. Nina dah 'ubatkan' Firwan supaya hilang kelakiannya. Dzalia akhirnya bercerai mati dgn Firwan yg mati bersama2 dgn Nina. Anak2 Firwan, dijaga oleh Dzalia dgn baik.


Peluang kedua ini digunakan sebaik mungkin oleh Zuhairee utk melafazkan cintanya dan memiliki Dzalia, tapi tetiba muncul pulak Elly yg merendah rendahkan martabat Dzalia dan mengaku dia tunangan Zuhairee.. Part lepas pertemuan semula Dzalia dgn Zuhairee yg dirancang kemas oleh kawan baik Dzalia dgn adik Zetty seronok dibaca. Tak sangko plak Zuhairee dapek jando berhias!


Perhubungan Zuhairee-Dzalia ni memang diharap2kan oleh kedua2 keluarga mereka, so byk pertemuan mereka ni dirancang keluarga, tapi tak dapat dihidu oleh kedua duanya. even masa nak kawin ni pun, diorang kena ugut ngan mak bapak Dzalia kata ada orang nak masuk meminang.. kalau tak tentu la lagi tebai buku ni. hehe.


RAsanya pengajaran dlm buku ni, jgn menolak pilihan keluarga, kalau tak pun, secara tak langsung mcm menyokong kawin atas pilihan keluarga. contohnya Hilmi ngan Sarah, memulanya tak serasi tapi kemudian bahagia, Dzarina dgn first husband dia, kawin ngan pilihan sendiri, end up ditinggalkan suami. Perkahwinan Dzalia sendiri dgn cinta pertamanya Firwan, tak bahagia jugak. Then ada watak 'Aisyah' memilih utk menerima pilihan keluarga.


sure fine whatever
Rinn


Sinopsis belakang buku:


Dzalia & Zuhairee, dua nama yang dijanjikan untuk bertemu dan jatuh cinta. Dua insan yang sekadar menyimpan rahsia hati, sedang diri menanggung sakit tidak terperi. Betapa lemahnya manusia... semudah itu tewas dalam ujian hidup yang tidak seberapa.


Siapa sangka... setiap pertemuan mereka sebenarnya dirancang. Ikatan dua keluarga tidak memungkinkan mereka berpisah. Tapi... ingkarkan namanya jika janji yang terlafaz tidak terungkai? Apa perlunya dipateri ikatan jika tidak membawa sebarang erti? Ah, cukuplah derita yang menjerat diri. Biar dilunaskan ikrar yang menghambat memori.


Dzalia... pilihanmu cuma satu. Sedarlah, belum tentu tugu cinta yang kau impi menjadi realiti. Bebaskan dirimu dari belenggu cinta yang tidak pasti.


Zuhairee... jangan kau pandang enteng cinta yang bersemi... kerana diammu akan memudaratkan hati. Kebisuanmu pasti memakan diri.


Ah... biarkan! tiada perlunya ucapan cinta, pengakuan kasih jika tidak mampu memiliki. Tiada perlunya lafaz sayang sedang diri makin dijauhi. Argh... jujurkah dirimu wahai hati?


'Manusia yang pernah jatuh tetapi tidak pernah belajar sesuatu dari kesilapannya, malah jatuh lagi di tempat yang sama adalah manusia yang paling malang."


Sinopsis di website alaf 21


Dzalia dan Zuhairee, dua nama yang dijanjikan untuk bertemu dan jatuh cinta. Dua insan yang sekadar menyimpan rahsia hati, sedang diri menanggung sakit tidak terperi. Betapa lemahnya manusia... semudah itu tewas dalam ujian hidup yang tidak seberapa.


Siapa sangka... setiap pertemuan mereka sebenarnya dirancang. Ikatan dua keluarga tidak memungkinkan mereka berpisah. Tapi... ingkarkan namanya jika janji yang terlafaz tidak terungkai? Apa perlunya dipateri ikatan jika tidak membawa sebarang erti? Ah, cukuplah derita yang menjerat diri. Biar dilunaskan ikrar yang menghambat memori.


Dari sinopsis ini, apa yang terjadi hubungan kedua-dua teruna dan dara ini? Berpisah dan akhirnya bertemu? Adakah jodoh mereka membawa kebahagiaan?


No comments:

Post a Comment