Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, August 23, 2011

Review 490: Sejernih Lazuardi by Samsiah Mohd Nor


Sejernih Lazuardi by Samsiah Mohd Nor
Terbitan Citra Kurnia Enterprise
RM19.90
321 muka surat

"Kan kuindahkan dunia untuk sebuah pengabdian"

Bab satu, mata saya meluncur laju di baris-baris awal buku ini, "Angin tetap berpuput di mana-mana melemparkan desirnya di kg, di kota. Hububan bayu usik-usik air di danau, di tasik yang malu-malu macam gadis pingitan."

terus terkeluar perkatan ALAMAK! citer puitis ker ni? hehe. Bagi saya awalan mukhadimah macam ni menunjukkan penulis sangat peka dgn alam sekitar dan masyarakat. Dugaan saya tak jauh meleset tapi Samsiah Mohd Nor ada cara tersendiri utk menjadikan isu ini sangat menarik utk diikut sehingga ke helaian terakhir. Kisah Adibah, Sema dan Nek jah ini diwarnai jugak dgn watak2 antagonis seperti Muzafar, mail, khuzaimah dan Che Bayah menjadikan pembacaan saya lebih rancak dan penuh rasa ingin tahu. ermm cuma ada beberapa kesilapan editor meletakkan tanda 'pembuka kata' di tempat yg tak sepatutnya menjadikan pembacaan saya sedikit terganggu.

Persahabatan Adibah-Sema sangat indah dan perpisahan mereka menjadikan saya sebak hingga bila baca muka surat 300 ke atas, saya terpaksa berenti2, bukan sebab cerita tapi sebab tak tahan sebak.. huhu sensitip la pullek. setiap barisnya mengundang air mata hiba. Sebelum ni kalau nangis pun sebab sesuatu menimpa hero heroin, dugaan jiwa melanda hero heroin tapi dalam buku ini, semua itu tak perlu utk menyentuh hati pembaca.

Sejernih Lazuardi memberi pengajaran dari kisah yang sangat hampir dgn realiti, ada motivasi dan kisah masyarakat yg dekat dgn kita. I'm sure i've read each and every word n i finish reading before matahari terbenam. :)

Adibah seorang gadis yang terjerat dalam dunia setinggan tetapi mahu memajukan diri. Dia nekad membawa diri merantau lalu bertemu dgn Nek Jah dan Sema yg ikhlas memberi perlindungan kpdnya. Sema diajak berniaga lalu hidup mereka berubah dan tdk dikerah lg. Adibah cuba mendptkan bantuan ahli politik femes kat situ, Cik Bayah tetapi hampa, lalu membuat inisiatif sendiri utk mengumpulkan orang2 tua di sekitar kg itu supaya duduk sekali dan dapat melakukan aktiviti berfaedah. Ini berikutan kematian salah seorang warga tua di kampung itu yang tidak dihiraukan anak2nya. Sema dan Nek jah ada konflik sendiri, masalah perebutan tanah dgn Mail.

Keikhlasan Adibah disalahertikan oleh Che Bayah yg risaukan pengaruhnya di kampung itu berkurangan dan akan diambil alih oleh Adibah. Adibah balik semula ke pangkuan keluarganya utk mengelakkan pertelingkahan dgn Che Bayah walaupun berat hatinya utk meninggalkan sahabat dunia akhiratnya, Sema. Keluarganya turut berhijrah ke tempat lain utk membina hidup baru.

Pemergian Adibah memburukkan lagi imej Che Bayah sbg ahli politik kerana dia terlalu sibuk utk menumpukan perhatian seperti yang dilakukan oleh Adibah yg turut memanjakan mereka. che Bayah menyesal, tambah2 lagi apabila Sema pergi utk selamanya dan makin luluh lah hati2 warga tua di kampung itu. Ini memaksa Che Bayah utk mencari Adibah semula.

thanks lynn for suggesting this book :)

Sure fine whatever
Rinn

Catatan Belakang buku:

"Samsiah Mohd Nor mempunyai gaya bercerita yang amat luar biasa.

Novel terbaru karyanya ini sekali lagi membuktikan skil kreatifnya
yang tinggi"

- Dr LIM SWEE TIN
Penerima Anugerah
S.E.A Write Award, 2000



No comments:

Post a Comment