Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Monday, July 25, 2011

Review 461: Ops! Pintu Hatiku by Noraz Ikha



Ops! Pintu Hatiku
Penulis: Noraz Ikha
Editor: Jabatan Editorial KNE
Terbitan Kaki Novel Enterprise
RM18.00
Sabah/Sarawak: RM21.00
9789675067723
374 mukasurat


"Aku telah jatuh cinta? Oh... indahnya..."


Ini kisah Eika - Hakimi dan Sheila - Hazami.


Kimi ni ada kembar, Hazami yang selalu kelihatan bersama Sheila, kawan baik Eika. So Eika ni sering salah faham yang Kimi ada affair dengan Shiela and at the same time cuba mengorat dia. Aku tak faham kenapa Kimi nak rahsiakan siapa Hazami. Kalau dia clear things out awal-awal mungkin tak lah rumit sangat hubungan Kimi dan Eika.


Kisah love-hate antara Eika dan Kimi bermula dari zaman sekolah. hampir separuh dari buku ini adalah kisah mereka di zaman persekolahan dan kisah zaman dewasa diorang bermula 5 tahun selepas SPM.


Kebetulan yang terlalu ketara pula bila Kimi jadi bos Eika dan Hazami jadi bos Sheila. Kehadiran watak Tengku Anis meributkan lagi hubungan Eika-Kimi. Kimi sudah mula salah faham dengan kehadiran Haikal di sisi Eika lalu cuba merapati Tengku Anis mungkin dgn tujuan utk menjauhi Eika. Tak sangka Tengku Anis tu sampai sanggup upah orang untuk mencederakan Eika dalam sebuah kemalangan yang dirancang, tetapi Kimi yang kena teruk kerana cuba menyelamatkan Eika.


Group pengusik di zaman sekolah tu rasanya tak derlah jenis pengusik sangat sehingga boleh mendapat gelaran Group Pengusik. Aku agak kurang senang dgn grup tu yang mengusik atau lebih kepada menyindir seorang guru di depan kawan-kawan yang lain. Aku rasa agak kurang sopan untuk pelajar bertindak demikian terhadap seorang guru di depan orang ramai walaupun dengan alasan untuk bergurau. Guru kita kena hormat, jangan malukan dia depan orang ramai. Baru belajar dapat keberkatan. (ni kesan sampingan lepas baca buku protokol. haha)


tapi scene Eika buli Tengku Anis dan rakannya tu aku suka. Masa tu sesuailah :)


sure fine whatever
Rinn


blurb/novelcinta@multiply/sinopsis


EIKA: Perasaan cinta yang berakar umbi terhadap Hakimi cuba dinafikan. Biarlah semua orang menganggapnya ego. Dalam mas ayang sama, kehadiran seseorg tanpa wajah, tanpa suara dan tanpa jasad bernama PSH telah membuka hatinya. Unik sungguh.


"Heee... budak tu? Hai sorrylah beb. Kalau dah dasar playboy tu playboy juga. Kirim salam jelah kat dia yek!"


HAKIMI: Dia sibuk ber'perang' dengan Eika. apakah yang dia cuba lakukan? Identitinya sering dibayangi seseorg sehingga ramai yang tidak menyedari bahwa satu wajah itu mempunyai dua jiwa yang berlainan.


"Kalau kau mampu, berilah sepuluh kelemahan aku yg boleh dijadikan alasan kenapa kau tak suka aku?!"


TENGKU ANIS: Cinta yang mahu dihulurkannya itu tulus. Namun sayang, emosi dirinya sering melampaui akal warasnya.


"Kenapa? Tak puas hati ke? Hei... perempuan, bertepuk sebelah tangan takkan berbunyi tau. Sia-sia saja menepuk angin!"


Bagaimana mungkin Eika menyintai PSH? Siapakah yang sebenarnya beraja di hati?

No comments:

Post a Comment