Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, July 12, 2011

Review 442: Garis-Garis Deja Vu by John Norafizan


Garis-garis Deja Vu by John Norafizan
Terbitan Jemari Seni
Tahun 2008
RM22.00
640 mukasurat
isbn 9789675118005


Kali pertama saya membaca karya penulis ini adalah novel Tunjukkan Aku Satu Bintang. Juling mata tengok novel tu, tebal giler... tapi bagi saya novel tersebut sangat memorable walaupun not my cup of tea. Ternyata semasa membaca GGDV saya masih boleh mengingati dengan jelas siapa father Thomas Rodriguez, siapa Lenny, siapa Daniel. Malah sister Mary ngan Dirty diana pun saya ingat! Ni kira saya la pulak yg mengalami deja vu semasa membaca GGDV nih. Nampaknya saya lebih senang mengingati novel2 yang menampil kan kelainan. Memang banyak novel genre biasa dan romantis yang saya baca dan saya suka tapi kadang2 tu saya gagal membezakan antara satu sama lain. Cerita ini seperti kesinambungan kisah Tunjukkan Aku Satu Bintang.


Novel ini dialunkan 4 kisah secara berasingan Ashraf, Nini, Damien, Suraya, . Permulaan bab bertajuk Rumi dan Mimpi Damien. tapi citernya lebih kepada kata2 Rumi dan juga keluhan hati Ashraf. Tak der pulak Damien. Di bab kedua dah masuk kisah Suraya.


Ashraf seorg suami yg akur kehendak ibubapanya utk menerima Nini sbg isteri. Berita Nini mengandung membuatkan dia mahu mencari Laila di Jordan. wanita itu pernah menjadi isterinya dan ketika terpaksa berpisah Laila sdg mengandung. Perjalanan getirnya di pdg pasir menemukan dia dgn Attayak ali & keluarga. Sulaiman, anak kecil jatuh dlm penjagaan Ashraf dan kini dia bertanggungjwb mencari ayah kpd anak itu.


Nini rasa berdosa pada suaminya. Atas bantuan Sedek, dia terbang ke Jordan menjejak suaminya. Namun kapai terbang kena hijack lah pulak. Sedek mati terbunuh lalu menemukan Nini dgn Numair, salah seorang pengganas yg jatuh cinta pandang pertama dgn Nini.


Damien anak kecil yg ditinggalkan baba ketika ibunya koma. dia terkontang kanting tanpa arah. Watak ini mengingatkan saya kepada Daniel dlm Tunjukkan Aku Satu Bintang. Geramnya saya pada Jenny yg merampas beg Damien berisi wang 2000 pound yg ditinggalkan baba. Rasa mcm nak tenyeh2 jer Jenny keparat tu.. tak sangka takdir menjadikan mereka sahabat yg paling baik di dunia. Mereka nekad memulakan pengembaraan menjejak semula baba Damien.


Suraya, seorg atheis. Dia dilahirkan sbg seorang Islam. Cinta pada Father Thomas telah menjadikan dia murtad lalu memeluk agama kristian. Akhirnya dia hilang kepercayaan kepada mana2 tuhan. Eilin menyebabkan hatinya mengingati semula Islam dan Jack Corbin mengembalikan keyakinan dia kepada Allah yang satu.


Setiap mereka dalam perjalanan penting dalam hidup mereka. namun titik pertemuan mereka satu. Kalau nak tau apa kaitan mereka semua ni, kena la baca kisah ni :)


kisah drama berat tapi saya tak pening menghayatinya. Namun ada ketika2nya saya rasa seperti baca buku terjemahan. mungkin sbb penggunaan nama2 watak inggeris dan tempat2 luar negara.


sure fine whatever
Rinn


Sinopsis belakang buku:


Kata Rumi:
pasangan yang bercinta bukan bertemu di satu tempat akhirnya
mereka sudah bersama sejak dari azali lagi


Inilah sebuah cerita cinta yang ditulis dlm nada berbeza. dua benua. Tiga negara. Empat nyawa. Dan satu takdir yg tersimpul mati.


Sebuah episod pengembaraan yg merentasi garis-garis deja vu
satu pelarian tanpa noktah
dan rentetan pertemuan2 aneh seorg Damien


Kenapa setelah sepuluh tahun berselang,
Ashraf harus mencari laila yang hilang
sedngkan isterinya, Nini ditinggalkan pergi?


Dan begitu mahalkan harga cinta, sehinggakan Suraya meninggalkanNya demi dia?


Sebuah lagi karya segar daripada John Norafizan, seorg jurutera yg mahir menyusun peristiwa-peristiwa cerita; pengarang yg sentiasa mendaulat kan bahasa ibunda pada setiap karya-karyanya.

No comments:

Post a Comment