Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, July 12, 2011

Review 445: Ayat-Ayat Cinta by Habiburrahman El-Shirazy


Ayat-Ayat Cinta by Habiburrahman El-Shirazy
(Novelis Sarjana Al Azhar Universiti Cairo)
510 mukasurat
RM22.90
Terbitan AR-Risalah Product Sdn. Bhd.


Pemenang Award Novel Terpuji 2005
Pemenang Anugerah Penghargaan The Most Favourite Book 2005

The first thing yang kena tanam dalam kepala bila mula baca buku ni adalah never pre judge. teruskan membaca dengan sabar and you'll be rewarded sweetly. Sebelum baca buku ni saya memang dah ada prejudgement ni.. sebab bahasa buku ni translated dari bahasa Indonesia.. ada juga bahasa indonesia digunakan tapi yg sangat mudah dan kita boleh paham la. memang mulanya agak membantutkan minat membaca buku tapi as i go on, tak boleh stop sehinggalah ke muka surat terakhir.

Elakkan dari membaca semua komen yg terdapat di bhg hadapan buku ni, baca komen2 tu selepas habis baca buku ni sbb nanti spoil la dah tau apa jadi.. nampaknya ramai awek2 indonesia jatuh cinta dengan "Fahri" :)

Rasa macam membaca kisah seorang sufi di zaman moden. Hampir separuh dari buku ini menceritakan tentang peribadi dan latar belakang Fahri, seorang jejaka Indonesia yg berada di Mesir utk menimba ilmu. bits and pieces pada separuh buku ini penting utk dihayati so tht biler sampai the interesting parts selepas separuh buku ni, you will easily relate dgn the first part.

Bagi saya kemuncak dan keseronokan cerita bermula di saat Syeikh Utsman membawa lamaran buat Fahri dari anak saudara salah seorang kenalannya. Bermula dari situ flow pembaca terasa lancar dan interesting sbb tak sabar2 nak tau endingnya.
Fahri menyenangi Maria, seorang kenalan beragama kristian yg kagum dgn surah Mariam. Fahri sentiasa menjaga pergaulan dgn maria dan keluarganya. Nouri turut menaruh hati pada Fahri yg membantu menyelamatkannya dari kekejaman keluarganya sendiri. Nurul gadis cantik dari golongan bangsawan Indonesia menyintainya dalam diam tapi Aisha seorang gadis Jerman berdarah palestin yg paling berani menyuarakan hasrat menyunting Fahri utk dirinya melalui bapa saudaranya yg mengenali Fahri. Fahri pernah berdepan dgn Aisha ttpi tak pernah tengok wajah Aisha. Seram sejuk fahri memikirkan sapa la yg pinang dia. Fahri mengambil keputusan utk berkahwin setelah menimbangkan kata2 ibunya yg mahukan Fahri memperisterikan seseorang yang sanggup pulang bersamanya ke Indonesia dan jika wanita itu enggan, lebih baik kawin dgn gadis Indonesia saja.

Fahri dan isteri dilamun cinta suci, di saat berita gembira ketibaan cahaya mata, kebahagiaan mereka diragut oleh fitnah yg menyeret Fahri ke lembah siksaan penjara Mesir. Sungguh memilukan, dan memang nangisla mengenangkan siksaan yg terpaksa dilalui oleh orang sebaik Fahri. Hanya cinta Maria yang dapat menyelamatkan Fahri!

Membaca buku ni jugak refresh balik ingatan kita dgn ayat2 suci al Quran. Hadis-hadis, melembutkan lidah menyebut kalimat2 suci Allah. Cara penulis menceritakan suasana panas di Mesir sangat mengesankan. Macam terasa-rasa tahap kepanasan yg dialami oleh mereka di sana.

Satu buku Islamic yg dihiasi terjemahan ayat2 suci, hadis serta puisi cinta yg jiwang dan menjadikan hati berbungo bungo. Disulami kisah cinta pertama teruna dara yg menghiburkan. Dugaan Allah buat insan yang beriman mempunyai hikmah yg sangat besar.

sure fine whatever
Rinn

catatan belakang buku:

Pemenang Pena Award Novel Terpuji Nasional 2005
Pemenang Anugerah penghargaan The Most Favourite Book 2005

Sesekali dalam ketenangan sastera Indonesia datang mengejut gelora seni yang tidak tersangkakan. Jika dulu pernah hadir "Ateist", "Perburuan", "Pulang", "Merahnya Merah" dan "Bumi Manusia" kini tampaknya gelora itu datang dalam bentuk "Ayat-ayat Cinta" pula.

Ternyata ia adalah sebuah novel yang sangat memujuk dan menghiburkan. Dengan bahasa yg sederhana mengalir, novel ini menghadapkan kita kepada sekelompok mahasiswa Indonesia yang tidak saja tekun menangguk ilmu malah berupaya mengisi kehidupan dengan penuh sabar. "Ayat-ayat Cinta" memangnya pintar mengheret kita menjejaki- malah - menghidu - perhubungan Fahri (Indonesia) & Maria (Mesir) secara penuh mengajar, menghantar isyarat dan kebijaksanaan baru melalui perhubungan sopan antara insan dua negara.

Rasanya memang sesekali ksiah cinta yg Islami begini sempat disampaikan dengan penuh tertib.

Maka itu, tidak membacanya seperti melepaskan peluang untuk mencium bau, merasa iklim dan memahami gerak hidup insan Indonesia baru di luar dan di dalam negaranya

A Samad Said
Sasterawan Negara

"Berbeza rentak dan nada dengan Harry Potter, akhirnya Ayat-Ayat Cinta terpilih sebagai the most favourite book..."
Majalah Muslimah
Edisi Januari 2006

"Penulis novel ini berjaya menggambarkan latar (setting) sosiobudaya timur tengah dengan begitu hidup tanpa perlu menggunakan istilah-istilah bahasa Arab. Bahasanya yang mengalir, perwatakan tokoh-tokohnya yang begitu kuat dan gambaran latar yang begitu hidup, menjadikan kisah dalam novel ini terasa seolah-olah ianya benar-benar terjadi. Ini adalah contoh novel karya penulis muda yang sangat baik!"
Ahmadun Yosi Herfanda
Sasterawan & Rekadsi Budaya Republika

"Jarang ada buku seperti ini. Saya tidak yakin akan ada novel seumpama ini daripada penulis muda Indonesia yang lain, bukan sahaja pada ketika ini bahkan pada beberapa puluh tahun ini di masa hadapan. Begitu menyentuh. Begitu dalam dan begitu dewasa!"
Mohamad Fauzil Adhim
Pakar Psikologi & Penulis Buku2 Best Seller

"Jika Naquib Mahfuz menulis Mesir dari pandangan orang Mesir, maka Mesir kali ini ditulis dalam pandangan orang Indonesia. Novel ini ditulis oleh orang Indonesia yang betul-betul faham selok-belok negeri itu, hingga kepada perincian-perincian yang paling kecil. Ianya hidup, berbaur dan berinteraksi dalam kehidupan sehari-hari, lalu menyerap roh dan pengetahuan darinya, dan dituangkan dengan sepenuh hati ke dalam bentuk novel yang kaya. Ditulis dengan bahasa yang lancar dengan tokoh-tokoh yang hidup dan bersekilas pandang dalam pelbagai perwatakan. Membaca novel ini adalah seperti membuka cermin cakerawala yang terbuka..."
Joni Ariadinata
Penulis cerpen, Redaksi Jurnal Cerpen Indonesia

No comments:

Post a Comment