Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Monday, July 25, 2011

Review 452: Diari Bonda by Rohani Din


Diari Bonda
Penulis Rohani Din
Penerbit: Creative Enterprise Sdn. bhd
RM24.90
554 mukasurat

"Dosa apakah... sehingga begini berat dugaan yang kau berikan padaku?"

Well citer ni ditulis dalam format diari, ada tarikh, jam dan masa tapi penulisan macam novel lah.. lebih kepada rasa macam baca novel.. bukan diari. mungkin kerana penceritaan yang sangat spesific berbanding dgn diari. And this is a very very very thick diari. Perjalanan hidup yang penuh dengan dugaan dan dugaan itu bukan calang2 dugaan yg mampu ditempuh oleh semua orang.

Kisahnya sangat serius dan berat, disulami unsur-unsur mistik yang mbuat kita rasa seram sejuk pulak. Rasa macam membaca sesuatu dari pengalaman sebenar penulis.. tertanya jugak adakah ni perjalanan hidup sebenar Rohani Din?

Kisah ketabahan seorang ibu dan isteri yang diduga hidupnya, Anie. Mula-mula suaminya sakit, ada masalah jantung, paru2 berair, kencing manis, masalah buah pinggang.. macam2 la.. kesian dia.. bila husband dia dan ok sikit, anak dia yg paling disayangi, iaitu Siti pulak tiba2 diserang penyakit misteri yang tak terubat oleh perubatan modern. Ada roh-roh terbiar yang menumpang di tubuh anaknya, malah ada saudara sendiri yang menumpangkan saka di tubuh kecil Siti. Kesian! Keadaan Siti menarik pelbagai makhluk mistik dan Anie tidak pernah putus asa utk memulihkan anaknya.

Macam2 orang yg cuba mengubat Siti, ada yang jampi serapah, ada yg bersilat, ada yang menurun, ada yang berdoa dan mengaji, macam2 lah. Kehadiran Sani memang cukup menyakitkan hati. Dia mendakwa dirinya padnai berubat. Tapi rupa2nya dia ni ada helah tersendiri. suka ngorat perempuan guna ilmu memikat la. Anie terpaksa berjaga jaga dan berpura-pura baik dgn Sani sbb tak nak nanti sani berbuat jahat menggunakan ilmu hitam terhadap dirinya atau anaknya. dia berazam akan menyakitkan hati Sani sedikit demi sedikit dan setelah Siti sembuh nanti, dia akan membalas dendam atas segala-galanya yg Sani telah buat sehingga Sani sendiri akan menarik diri.

Sani tu rasanya muka tembok yg paling tebal. Panjang tangan betul, lambat lepas sikit tengok2 barang dah hilang, tak tau malu pulak tu.. dah la tu perasan bagus pulak tu.. aduih..

background citer ni sekitar singapura dan johor.

sure fine whatever
Rinn


sinopsis belakang buku:

Tuhan.. Sesungguhnya aku tidak bersendirian berhadapan dengan kemelut ini. Aku ingin menjadi ibu dan isteri yang babah namun ada waktunya ketabahanku berada di penghujungnya. Kemampuan ku terbatas. Ti.. Merenungmu hati ibu tersentuh pilu. Doa ibu tidak putus Ti... Keinginan melihatmu ceria seperti dahulu jua tidak pernah lumpuh.

2 comments:

  1. assalamualaikum..
    mn ye nk dpt kn buku nie..tqvm

    ReplyDelete
  2. cik kEmA, tak tau la mana nak dpt buku ni. kter pun pinjam dari kawan.

    ReplyDelete