Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, July 12, 2011

Review 447: Belahan Jiwang by Idaman Kalbu


Belahan Jiwang by Idaman Kalbu
Terbitan Creative enterprise sdn. bhd
76 mukasurat
RM5.90

Cerita gila yang happy dibaca. Memang gelak mengekek ngekek la baca buku nih. Mengisahkan gadis 19 tahun Ema dan Cumi yg sama2 memulakan bisnes nursery di rumah. Kehadiran Abg Hanif dan anaknya boboi mencuit hati Ema. Tapi kemunculan pakwe lamanya, Mat Rapi, menggamit nostalgia cinta Ema dan mat Rapi masa sekolah dulu. Cinta mereka terhalang sbb ibu mat rapi tak suka kat Ema yg tak la berapa pandai dlm pelajaran. Mat Rapi ni selalu nya dlm ranking 1-3 manakala Ema penduduk tetap di tangga ke3 dari belakang. Agak mengejutkan bila tau rupanya Boboi tu adik tiri Mat Rapi n Abg Hanif tu suami kpd ibunya Mat Rapi tu. Nyaris jer Ema jadi madu mak mat rapi. Tapi peristiwa kelam kabut ni mengubah pandangan ibu Mat Rapi terhadap Ema yg bijak menjaga dan mempertahankan Boboi. Abg Hanif tu ada masalah mental rupanya...

sure fine whatever
Rinn

Catatan belakang buku:

"Kalau mak aku tangkai jering, aku tangkai apa?"
"Tangkai petai!" jawabku pantas.
"Kau tu tangkai apa? Benda-benda dah teruk pun kau nak jual? Eh... tak kayalah kalau menipu!" Herdik Mat Rapi sambil bangun menolak kerusi dengan kasar.
"Kau tahu tak apa maknanya bunga dipetik, perdu ditendang? Kaulah contoh yang terbaik... mak aku kau benci, aku kau hendak!" sambung Mat Rapi.
"Sori le, kalau kau pun macam mak kau... aku pun tak ingin!"

No comments:

Post a Comment