Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Thursday, November 24, 2011

Review 580: Alahai Jijah! by Dihsar Ludba Hafiqa



Alahai Jijah!
Penulis: Dihsar Ludba Hafiqa
Terbitan JS Adiwarna Sdn Bhd
Editor: Syuhada bt Sharif
RM17.00
Sabah/Sarawak: RM19.00
250 mukasurat
9789670201092


"Abang Abu, bagi cendol dua!"


Walaupun disampaikan dalam bentuk komedi, ada pengajaran yang mahu penulis sampaikan terutama sikap Mak Gayah dan Yam yang amat-amat kejam melayan Jijah. Sampai 'turn' Mak Gayah pulak ditimpa malang, si Jijah lah yang setia menanti. Kesian Jijah.


Kisah Jijah bukannya kisah komedi walaupun ada nada jenaka dalam keseluruhan penceritaan ini. Kisah Jijah adalah kisah anak kecil yang dirundung kesedihan setelah kematian bapanya, dia dilayan bagai hamba di rumah sendiri. Tetapi sikapnya yang selamba membuat dia menempuh segala-galanya segembira mungkin. Dah dapat mak tiri kejam macam mak cik Gayah tu pun Jijah boleh aja berloyar buruk dan berkurang asam. Memang berani tahap giga si Jijah ni.


Watak nenek Jijah tu sangat lawak. Dan Comel. haha. Tapi bila fikir balik macam nenek tak berapa nak betul pun ada jugak, tapi comel. Terasa seperti menonton kisah ini dalam bentuk cerita kartun atau komik.


Jijah ni adalah anak montel berumur 10 tahun. Dia bukanlah contoh terbaik untuk anak-anak 10 tahun. walaupun rajin, dia ni kaki kelentong dan tak sayang mulut. Mungkin untuk menyelamatkan diri jugak. Yang buat kisah ini kelihatan lebih kartun, watak-watak lain dalam cerita ini pun dah jadi set-set umur 10 tahun gayanya termasuklah abg Abu, makcik gayah, yam, borhan, abg Ayob dan lain2 tu. kadang-kadang dah tak nampak dewasa, semuanya nampak sepuluh tahun jer umurnya. hehe. Kalau anda boleh berimaginasi yang beranimasi memang akan enjoy baca kisah Jijah ni :)


sure fine whatever
rinn


blurb/sinopsis belakang buku




"Tengah buat apa tu? Dah siap kemas rumah belum? Tak nampak macam istana pun rumah kita ni."
"Istana apanya makcik? Kalau rumah dah diperbuat daripada kayu, kayu juga. Tak ada maknanya boleh jadi istana. Ini kira okey apa."


"Yalah. Yalah. dah, dah. Kau pergi masuk dapur. Sekejap lagi org kaya tu nak datang. Nanti kalau mereka nampak muka kau, terus tak jadi nak masuk rumah kita. Maklumlah, orang hodoh memang tempatnya di dapur."
"Amboi! Sedapnya menghina."
"Apa kau cakap?"


apakah benar kesudahan hidup seorang budak sepuluh tahun ini akan sentiasa didera oleh ibu dan kakak tirinya? Mungkinkah ada seseorang yang akan muncul dan mengoyak muka surat terakhir itu dan menulisnya semula supaya kesudahannya akan berakhir dengan kegembiraan?


Jangan harap.
Terlalu klise.

--------------------------
DIHSAR LUDBA HAFIQA graduan tempatan ini hanya gemar membaca hanya novel-novel inggeris. Keputusan Bahasa Melayunya pun atas pagar sahaja. Namun dia berjaya menyudahkan sebuah novel dlm bahasa ibundanya sendiri dgn jaya dan bergayanya; 'mustahil' adalah perkataan hanya untuk 'orang yang kalah'.

No comments:

Post a Comment