Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, November 22, 2011

Review 557: Terlerai Kasih Berpaut Rindu by Putera Sukma


Terlerai Kasih Berpaut Rindu by Putera Sukma
Terbitan Karisma Publications
RM17.90

"akhirnya keegoan musnah jua dek kasih yang tak bermusim..."

Kisah konflik keluarga kaya raya Tan Sri Shamrin yang mementingkan darjat hingga menyebabkan anak lelakinya, Azzami kecewa dan membawa diri bersama kekasih hati. Fahmi yang disangka anak angkat rupa2nya cucu sendiri. (Setelah isteri Azzami meninggal dunia, tanpa pengetahuan Tan Sri Shamrin, baby Fahmi ditinggalkan di rumah itu lalu diambil jadi anak angkat) Azman mengahwini Azalea kerana nak balas dendam atas kematian ayahnya di dalam penjara (setelah menggelapkan wang syarikat). Azman menyalahkan Tan Sri Shamrin sbb tak bagi ayah dia pinjam duit hingga terpaksa menggelapkan wang syarikat.

Fahmi bercinta dgn Alisah who turns out to be ex mak we Azzami. Secara tiba2 di penghujung cerita bertimpa2 tragedi menimpa keluarga ini.. bangunan yang sedang dibina syarikat mereka runtuh, Azalea keguguran, Azzami accident, Tan Sri Shamrin diculik. Pada part ini penceritaan dirasakan terlalu pantas, lebih pantas dari selang masa '25 tahun' yang diceritakan di awal buku ini.

Bagaimana pun kisah cinta dan thriller ringan seperti ini sesuai utk bacaan remaja tanpa perlu dipantau oleh ibu bapa :) walau bagaimanapun English yg digunakan agak memeningkan kepala saya.

sure fine whatever
rinn

sinopsis belakang buku:

Hidup tidak pernah sepi dilanda ombak dan badai. Seringkali juga dihujani pelbagai dugaan demi hati yang sama degil menajdikan suasana lebih tegang. Hubungan kedua beranak ini kian genting lantaran memperjuangkan ego masing-masing. Azzami akhirnya membawa diri. Bukan mengalah tetapi ingin membuktikan sesuatu.

Namun bukan mudah untuk mengubah dan merawat luka biarpun bunga2 rindu menggunung di jiwa dan kian sarat meniti hari. Biarpun begitu, kekecewaan mengatasi segala-galanya. Kata-kata dan hinaan Tan Sri Shamrin terhadap pilihan hatinya memaksa Azzami terus menyepikan diri.

Dendam yang bergolak di jiwa manusia tidak pernah padam. membara selagi tidak dibalas pada sasaran yang sepatutnya. Azman memili Azalea adalah untuk meleraikan dendam yang membengkak di hatinya.

Kehadiran Fahmi menjalinkan kembali perhubungan yang telah terputus. Mengotakan janji dan wasiat. Siapakah Fahmi yang sebenarnya? Sampai bilakah rajuk Azzami akan berakhir dan bilakah kesedaran mula bermukim di hati tua Tan Sri Shamrin? Siapakah pula dalang yang membawa.

No comments:

Post a Comment