Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, November 23, 2011

Review 577: Menggamit Syurga Firdaus by Kamsiah Abu


Menggamit Syurga Firdaus by Kamsiah Abu
Terbitan Tintarona Publications Sdn. bhd
RM26.00
635 muka surat

"kutemani tidurmu dengan rinduku, kurawat lukamu dgn cintaku."


hmm patutla citer ni jadi rebutan ramai dan kebanyakan blog review yang saya kunjungi memberi rating yang agak tinggi utk kisah ini. Kisah cinta selepas kawin! Memang menarik. macam kerap lah pulak saya baca kisah genre ini, sebelum ni saya baca 'bukan terlarang' juga terbitan tintarona. menarik juga kisahnya.. tapi 'Bukan Terlarang' lebih banyak 'blushing scenes' berbanding "Menggamit Syurga Firdaus" yang lebih bertapis penceritaannya.

Cerita ini tentang Tasya yg sudah menganyam mimpi melayari hidup bahagia dgn Zaimir tetapi cemburu butanya telah menyebabkan kematian Zaimir dan rasa bersalah itu terpahat dalam hatinya. Empat tahun berselang belum dapat mengikis Zaimir dari hatinya. Tasya akur menerima jodoh yang ditetapkan oleh ibu bapanya kerana tidak mahu menyusahkan lagi hati mereka yang telah merawat luka hatinya. Mohd Firdaus menjadi insan misteri dalam hidup Tasya. Misteri terjawab apabila mendapati Firdaus dan Michael Tan yang sering mengusiknya adalah rupa2nya orang yang sama. Tasya terkilan dan cuba menangguhkan perkahwinan. firdaus setuju menangguhkan perkahwinan tetapi pernikahan tetap dijalankan pada hari yang telah dipersetujui. Tasya rasa seperti tertipu tetapi akur dgn kehendak orang tuanya.

Terlalu sukar mencari keburukan Firdaus kerana dia adalah lelaki yang baik buat Tasya. Kehadiran Iskandar yang mirip Zaimir menerbitkan kerinduan Tasya buat Zaimir. Tetapi rindunya buat Firdaus mekar tiap kali berjauhan. Iskandar cuba memancing perhatian Tasya dgn menggunakan nama Zaimir utk menggoncang rumah tangga Tasya.


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:

Natasha dan Zaimir setia membajai cinta pertama. Segalanya bagaikan sempurna. malang sekali cinta mereka kecundang dek badai takdir yang melanda. Kaish yang membunga terlerai diragut tragedi hiba.

natasha berkelana meneruskan kehidupan. Hatinya tawar untuk menerima sebrg cinta lain. Baginya, Zaimir tiada taranya. Cinta Zaimir terlalu agung sehingga tiada siapa yg mampu menandingi. Tetapi haruskan dia menyisihkan setiap cinta yg hadir?

natasha bertambah keliru apabila jodohnya dgn Firdaus - lelaki yg tidak pernah dikenali sama sekali - diaturkan oleh kedua-dua orang tuanya. Tiada daya lg Natasha menolaknya.

Delima hati yg resah bertambah kusut apabila sekali lagi Natasha diuji dgn kehadiran lelaki yang persis Zaimir. Iskandar jejaka kacak yg sudah beristeri seakan sengaja pula mencuri peluang. sesekali natasha terbuai oleh kenangan silam yg sering bertandang, apatah lagi dalam terpaksa dia juga harus berdampingan dgn Iskandar.

Perjalanan cinta Firdaus memburu mahligai kasih bersama natasha bertambah rencam apabila dia sering diujidgn pelbagai dugaan. Teka teki di sebalik jalinan cinta Firdaus dan Natasha mengundang pelbagai prasangka kawan... juga lawan! Pengertian cinta Firdaus hanya mampu ditafsir Natasha, kerana jawapan kepada syurga idaman ada ditangannya.

No comments:

Post a Comment