Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, November 22, 2011

Review 570: Gerhana Hati Lara by Hani Sofea


Gerhana Hati Lara by Hani Sofea
Terbitan Kaki Novel Enterprise
RM18.00
440 mukasurat

"Hati menjadi lara selagi hidup diselubungi gerhana..."

Awal-awal lagi prolognya telah membuat saya rasa excited nak baca. Ada thriller. Tambah2 bila dah mula masuk bab pertama, watak Adham dan Fatini adalah adik beradik.. macam mana boleh membawa kepada scene dalam prolog. Memang teknik yang bijak utk memancing perhatian pembaca.

Ada satu scene di awal cerita yang mungkin hampir sama dgn prolog membuatkan saya tertipu dan rasa itulah yg dipaparkan di Prolog tapi rupa2nya ada kejutan yang lebih besar menanti di akhir-akhir cerita.

Hani Sofea bijak mengatur cerita dan menyelitkan kejutan yang sukar diduga pembaca. Karya sulung yang menarik perhatian dan penghujungnya sudah menjadikan saya tak akan lupa pada cerita ini dan penulisnya. memang mengejutkan.

Teknik penyampaian yang bagus cuma background cerita sebegini bukan kegemaran saya, namun ia berjaya membuat saya membaca tanpa henti dan menghabiskannya dalam masa tidak sampai 3jam. Terima kasih Hani Sofea.

Serba sedikit tentang kisah ini.

Kisah kemiskinan Fatini sekeluarga memang sedih. Fatini dilanda konflik jiwa bila mendapati dia tertarik kepada Adham, abgnya sendiri yg turut menyimpan perasaan terhadapnya. Larangan2 ibu dan ayah mereka supaya mereka tidak selalu bersama atau bersentuhan menimbulkan persoalan di minda Fatini.

Makin tertekan hidup mereka apabila ayah mereka mati dibaham harimau. Fatini berjaya melanjutkan pelajaran ke menara gading, namun berita pertunangan dan pernikahan Adham dgn sahabat baiknya Mastura menghancur leburkan hatinya. Dia cuba mengubah hala cintanya kpd Azuan dan menerima lelaki itu sebagai suami.

Adham memendam perasaan kecewa dgn cinta tak kesampaiannya kpd Fatini. Mastura bahagia di sampingnya namun warkah cinta yg terukir nama Fatini mengejutkan Mastura dan kemalangan yang berlaku meragut nyawa Mastura. Adham semakin tertekan, anak2nya tidak dihiraukan. apabila terbuka kisah yang dia hanya anak angkat, Adham berkeinginan mahu memperisterikan Fatini tetapi Fatini masih isteri Azuan. Kegilaannya makin terserlah dan ibu mereka akhirnya menghembuskan nafas terakhir.

Fatini yg sedang dalam perjalanan utk menziarahi ibunya terlibat dalam kemalangan yang akhirnya menyebabkan dia cacat dan meragut nyawa Azuan.

Adham akhirnya berjaya menggenggam hati Fatini yang masih panas. Literally. Fuh.

sure fine whatever
Rinn



sinopsis belakang buku:

Semenjak usia muda, hidup Fatini diselubungi oleh gerhana yang melarakan hati. kemiskinan keluarganya menjadi umpat keji penghuni kampung Sg Som. Keadan menjadi semakin gerhana saat dia mendambakan cinta Adham yang terlarang.

Demi mengubah masa depan keluarga, Fatini berhijrah ke kota. Kekasih hatinya, Adham telah melamar Mastura, sahabat baiknya sendiri.

Lara Hatinya tuhan yang tahu.

Namun luka di hatinya diubati oleh lambaian kasih Azuan. Malangnya, kebahagiaan itu sesaat cuma. Fatini kehilangan dua insan tercinta sekali gus menjadikan dirinya cacat. Dia terumbang-ambing melawan gelora disisihkan oleh darah daging sendiri. Celaka datang menimpa apabila rahsia diri Adham yang sebenar terbongkar.

No comments:

Post a Comment