Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, November 23, 2011

Review 574: Rindu Di Aspal Mimpi by Radzemah Bolhassan


Rindu di Aspal Mimpi
by Radzemah Bolhassan
Terbitan Tintarona Publications
RM15.50
335 mukasurat

"seberkas rahsia yang diikat kejap terburai oleh sebuah kejujuran"

Plot dan kisah dlm novel ini mempunyai aturan yang baik, cuma penyampaiannya agak longgar dan tidak mengesankan. Tajuknya amat menarik. Saya gagal berkongsi rasa dgn Rosa berkaitan bebanan emosi yang ditanggungnya. Walaupun kasihkan Azmi dia seperti consider jugak perasaan En Akmal. Watak Hafsam tidak dieksploitasi dgn lebih kerana saya rasa watak itu mempunyai latar kisah yang pelbagai dan mampu diolah menjadi hidangan kisah yg menarik tambahan pulak konflik dia dgn bapanya tu membuat saya tertanya2 sehinggalah terburainya kisah kehadiran dan kepergian Marlia dlm keluarga itu. Tetapi kisah ini lebih bertumpu kepada perjalanan hidup Rosa. WAtak Haman mahu dijadikan watak yang menjengkelkan tapi tak cukup menjengkelkan, sepatutnya paduan Haman-Suraya boleh membancuh lebih banyak pergolakan emosi dalam kisah ini.

Byk watak yg saya terlupa dalam kisah ini tetapi watak Hafsam agak mengesankan.

sure fine whatever
rinn

Sinopsis belakang buku:

Bagaikan ada rahsia peribadi yg mengheret Hafsam dan ayahnya berkonflik dlm senyap. Rosa yg baru tamat drpd pengajiannya pulang ke kampung dan seolah menjadi pengamat yg jujur. Cuba merungkai kemelut 2 beranak itu. Tetapi semakin hari semakin payah dimengertikan. SEdangkan dirinya juga dibumbui gelodak di hati.

Sandaran kasih Rosa kepada jejaka idaman juga lebur kerana sikap dingin Azmi. Lebih membakar benci di hati apabila secara tidak sengaja Rosa terserempak dgn Azmi bersama seorg gadis. Akibat sedikit salah faham ikatan kasih menjadi rapuh.

Rosa berkelana, mencari hidup yg baru. Berhijrah ke kota dgn harapan akan menemui ketenangan di jiwa. Sebaliknya konflik jua yg mengiringi diri. Lebih memburukkan lagi keadaan apabila abgnya Hamam cuba mempengaruhi aturan hidupnya. Dia menjadi buntu.

Pertemua keluarga di rumah abangnya Hamam membuka sejarah hubungan Hafsam dgn bapanya. Hatta Kematian adik tersayang Marlia, Hafsam disisih dan dipersalahkan. Begitu juga dgn konflik hubungan intim Rosa.

No comments:

Post a Comment