Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, November 22, 2011

Review 561: Tak Kuduga by Ramlah Rashid


Tak Kuduga by Ramlah Rashid
Terbitan Buku Prima
Tahun 2006
RM18.90
490 mukasurat
9789833669069


Lagi buku Ramlah Rashid. Tak sangka saya makin kerap membeli karya2 penulis ini. Setiap kali membaca karyanya membuat saya mahu membaca karya2nya yang lain. Termasuklah novel yg bertajuk "Tak Kuduga" ni.


Siti Atilia tidak pernah menyangka pelariannya ke KL mebuka lembaran kelam hidupnya apabila terperangkam dalam sendikit pelacuran. Namun dia berjaya melarikan diri sebelum menjadi mangsak. Dalam pelarian ini dia bertembung dgn Datuk Firzat. Terbinalah ikatan tidak bernama antara dia dan Datuk Firzat. Setelah ditimpa kemalangan, Atilia terpaksa menerima ikhsan Datuk Firzat dan tanpa sedar mereka makin akrab. Nak akta macam bapa dengan anak pun ada, macam pasangan kekasih pun ada. Namun kedua2 perasaan itu tidak terluah antara mereka.


Kehadiran jejaka romantis, Farami dalam hidup Atilia membuahkan cemburu di hati Datuk Firzat, namun, segalanya dipendam dan dia cuba membetulkan iman diri serta membimbing isterinya yg turut hanyut dalam kemewahan dunia.


Atilia cuba memberi hati pada Farami namun ingatan terhadap Datuk Firzat makin kuat dan membuat dia rindu.


Bagi saya ending kisah ini nicely placed, walaupun ada rasa serba salah jugak. Kadang2 rasa mcam Atilia patut mengikut kata hatinya, namun Atilia memilih utk mengikut akal fikiran yang waras. Tapi tula Farami tu anak angkat Datuk Firzat. Tentu awkward utk Atilia dan Datuk Firzat bertemu lagi selepas itu.


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:


Kerana mengikut akta hati, siti Atilia telah membawa diri ke Kuala Lumpur. Kawannya, Suzana berjanji akan menolong Siti Atilia mendptkan pekerjaan di kota yg penuh mencabar itu. Pada hari yg telah dirancang, Siti Atilia telah meninggalkan kampung menuju ke Kuala Lumpur.


Malangnya sampai di Kuala Lumpur, Suzana tidak muncul. Berjam-jam lamanya Siti Atilia menunggu di Pudu Raya. Akhirnya dia bertemu dgn Nayli. Nayli telah bermurah hati membawanya ke rumah.


Di sini Siti Atilia telah bertemu dgn Marry yg juga menumpang di rumah Nayli. Marry telah menceritakan kepada Siti Atilia tentang Nayli. Rupa2nya, Nayli adalah ibu ayam kpd sarang pelacuran.


Siti Atilia berasa serba salah, takut dan menyesal dgn tindakannya itu. apakah yg terjadi kpd Siti Atilia? dpt kah dia melarikan diri dari sarang pelacuran itu? Dan apa pula tindakan Nayli?

No comments:

Post a Comment