Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, November 22, 2011

Review 562: Memori Rindu by Ramlah Rashid


Memori Rindu by Ramlah Rashid
Terbitan Creative Enterprise
2005
RM20.90
431 mukasurat
isbn: 983-893-661-8


"Jangan ada cinta antara kita. Kasih kita... kasih bersaudara"


Bila baca petikan kata di hadapan buku ni tentu pembaca sudah boleh meneka siapa FAuzi dan siapa Malisa dlm kisah ini. Ini mengurangkan sikit rasa ingin tahu dan elemen2 misteri/thriller dalam kisah ini. Ramlah Rashid mempunyai kelebihan menyampaikan kisah ini dgn cara yang believable. Tak ramai penulis yang boleh menjadikan kisahnya boleh diterima akal. Kebelakangan saya sering terjebak membaca novel yang storyline nya bagus tapi penyampaiannya tidak believable. Elemen ini sangat2 penting dalam penyampaian sesuatu kisah walaupun ianya sekadar kisah cinta yang ringan.


Sekejap jer dah nak habis buku ni saya baca. Ada rasa 'kehilangan' selepas menutup buku ini. mungkin kerana endingnya yang saya rasakan seperti ada mukasurat yang hilang. Terlalu byk yang saya ingin tahu lagi terutamanya kedudukan 'Pak Long' Fauzi yang mengalami tekanan perasaan dan sudah gila. Memang menakutkan bila seorang cerdik pandai yg pendendam menjadi gila. Terlalu berat kisah ini. Cinta Antara Fauzi dan Malisa berbunga setelah bertunas dalam persahabatan yang suci. Malisa sering melafazkan cinta namun Fauzi masih rasa rendah diri apabila berada di tengah2 keluarga kaya-raya Malisa yang menyokong percintaan mereka. Ariffin mengimpikan Fauzi sbg menantunya yg terbaik utk menemani anak tunggalnya yang manja, Malisa. Belum sempat mimpi itu menjadi nyata, nyawa dia dan isterinya melayang dlm sebuah kemalangan yg meragukan.


Fauzi memaksa Malisa menduduki kerusi pengerusi syarikat walaupun Malisa keberatan. Jalaludin mengambil kesempatan atas kelemahan Malisa lalu sedikit demi sedikit rancangannya menunjukkan kejayaan dan Fauzi disingkirkan dari syarikat dan dari hidup Malisa. Malisa menderita, jiwa dan fizikal. Segalanya seperti takkan terubat apabila rahsia yang dia dan fauzi berkongsi bapa yg sama. Fauzi adalah anak kepada Latipah, mangsa nafsu serakah Ariffin yg hanya bijak menabur janji. Jalaludin berevolusi dan anak harapan keluarga kpd lelaki pendendam kerana adiknya Latipah, ayah dan ibunya meninggal dunia sebagai akibat dari onar yg dicipta Ariffin. It's payback tima dan mangsanya adalah Malisa yg cantik manis.


Kalau tak salah Fauzi dan Malisa tu bukan muhrim dan halal utk berkahwin kerana Fauzi anak yg dilahirkan di luar ikatan perkahwinan, tetapi bagaimana pandangan masyarakat nanti?


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:


Menyayangi dirimu... luka hatiku kembali bernanah lalu menjadi barah yg tidak akan sembuh sampai bila-bila. Memiliki dirimu... bagai ada jurang dlm hati yg tidak mampu aku turuni. Namun terasa hampir... jua jelas di pandangan mata. Tetapi mengapa tidak bisaku gapai... menyentuhnya jauh sekali. Malisa memang aku sayangi sepenuh hati. Menyatakannya sahaja aku tak mampu. Berterus terang... bagai ada suara2 sumbang melarang kita utk bersama. Sudahnya aku kehilanganmu. Sudahnya aku nanar kerana merinduimu. Abg tahu. Malisa jemu menunggu. Abg jua tahu, Malisa letih menanggung rindu. Namun mengapa ya... abg masih jua tak mampu bersuara. Apa yg menghalang cinta kita sebenarnya? Bila kau tiada... sesalku sudah menjadi abu. Kau hilang, lenyap dilarikan lelaki yg kau sangka mampu memberikan kau cinta, mampu melindungi setelah papa pergi. Aku sangka kau bahagia... siapa tahu rupa2nya kau diseksa dan menderita. Kau hanya dijadikan alat utk melunaskan dendam yg akhirnya menemukan satu jawapan. walaupun Malisa dan Fauzi tidak memiliki binti dan bin yg sama... kita sebenarnya satu bapa... lahir dari benih yg sama. Dan pertemuan kedua jua rupa2nya tidak mampu kita ungkapkan dgn kata2 cinta kerana adikku, abg tidak mahu kita jadi insan berdosa.

No comments:

Post a Comment