Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Monday, November 21, 2011

Review 555: Seungu Lavender by Umi Kalthum Ngah


Seungu Lavender by Umi Kalthum Ngah
Terbitan PTS One Sdn Bhd
RM17.90
264 mukasurat.


Lama rasanya saya tak sentuh buku2 utk bacaan pengisian remaja seperti ini. Masa zaman2 sekolah seronokla dpt baca buku pemberi semangat seperti ini. Kisah cinta universal dalam keluarga. Gaya bahasa buku yang mudah memang sesuai utk remaja belasan tahun.

Kisah Hanis sekeluarga menempuh kehidupan di era 60-an. Cinta Ngah pada Gayah tidak goyah, memberikan 6 permata hati berharga buat mereka walaupun mereka kecewa dgn pemergian anak sulung mereka semasa masih bayi. Hidup mereka diserikan oleh anak2 lain. HAnis anak kedua mereka.. Kisah ini meniti zaman kanak2, remaja dan dewasanya Hanis. Berkat kegigihannya Hanis berjaya menjejakkan kaki di bumi lavender, bumi England yang sebelum ini hanya didengari dari kawan2 sahaja.

sinopsis belakang buku:

"Cantiknya warna skaf ini. Ungu. Bukan sekuat biji remia. Tetapi lembut sekali nada tonanya. Warna kegemaran saya" kata Hanis antara dengar dan tidak.

Nurul tersengih menampakkan barisan putih yang sekata lantas bersuara, "Hanis! Sekiranya awak mahu tahu, warna ini disebut sebagai lavender!" kata Nurul.

Hanis bertanya dgn wajah keliru, "Lavendar? Apa itu lavendar?"

"Itu awak baru terpikat dgn warnanya. Belum lagi awak mencium baunya! Pasti awak akan jadi gila! Hahaha," Nurul tertawa.

"Pohon lavender ini hanya terdapat di negara 4 musim seperti di England. Sekiranya awak mahu lihat sendiri pohon warna kegemaran awak itu, belajarlah bersungguh-sunggu. Dan tanamkan tekad mahu meneruskan pengajian ke negara pohon lavender! Okey?" Nurul terus membangkitkan semangat Hanis lagi.

Lantas Hanis terdiam. Pandangan matanya merenung jauh.

No comments:

Post a Comment