Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, November 22, 2011

Review 558: Damai Kasihku by Iris Ixora


Damai Kasihku by Iris Ixora
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd
RM18.00
470 muka surat


"Lirik kasih yang liris membawa rasa dalam makna hingga hatiku teresak rindu"

Entah berapa kali saya restart baca buku ini utk mencari ruang pembacaan yang lancar. Rasa seperti ianya sesuatu yang sepatutnya lebih menarik daripada ini jika dilihat dari segi intipati kisah ini yang sarat. Ada kisah yang seperti air yang mengalir dan ada juga watak berminyak dan menimbulkan kebencian pembaca. Saya memang look forward to watak 'hitam' seperti Natasya, tapi dia seperti tidak konsisten. Bila air dan minyak ini cuba 'dikocak' dan disebatikan, seperti ada yang tidak bercampur dan saya tak pasti apa yang nak disamakan dgn perasaan saya semasa menghayati delivery cerita ini. Yang pastinya, saya sangat suka dengan sajak "Bila Rindu Bertamu" ntah berapa kali saya ulang baca :)

Pertemuan Sofia dgn ibu bapa kandungnya sangat berkesan dan menyedihkan. Part ni membuatkan 'Damai Kasihku' ada meninggalkan kesan, even better than part Kamal ditelan tasik Chini. Part lain2 tu agak biasa dan Robert-Haikal tu seperti dapat diteka kerana sudah byk novel yang menampilkan kisah begini.

Ketidakpastian perasaan perasan Sofia pada Idham mahupun Robert menjadikan perasaan 'jiwang2' saya tak terasa. Adeh.. nak wat camner, memang suka citer jiwang2. ;)

sure fine whatever
rinn

SInopsis belakang buku:

Sofia percaya bahawa cinta tidak semestinya berakhir dgn perkahwinan. Cinta tidak mengajarnya menjadi lemah, tapi membangkitkan kekuatan. Cinta tidak mengajarnya menghina diri, tapi menghembuskan kegagahan dan semangat.

"Benarlah penantian itu suatu penyeksaan yang tidak tertanggung dan pencarian itu suatu kesamaran yang tidak berpenghujung."

Perlukan Sofia mendambakan cintanya kpd Robert? Dia tidak mahu perkahwinan yang bakal dibina semata-mata kerana cinta, sebaliknya lelaki itu perlu mendalami Islam yang sebenar. Namun dia tidak menolak bahawa dia amat menyayangi dan mengasihi lelaki itu. Dia buntu...

Idham tidak pandai bermadah seloka. Namun, dia yakin dapat menyerahkan seluruh jiwa dan raganya kepada Sofia. Namun mengapa hati gadis itu masih ragu2? Aduhai, jiwanya bergetar tatkala mereka bertentang mata.

Kehadiran Haikal bagikan suatu rahmat dalam hidup Sofia. Haruskan dia terus berjuang untuk dinobatkan sebagai juara dalam pertempuran cinta ini? Ini akan terbukti bila dia melafazkan akad nikah dgn gadis pujaannya itu.

"Aku tidak sanggup kehilangan kalian. Tapi aku tidak sanggup memungkiri janji ku pada dia yang bertakhta di hatiku. Maafkan aku..."

.

No comments:

Post a Comment