Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Friday, November 11, 2011

Review 546: Cinta Mekar Di Hati


Cinta Mekar di Hati
by Rose Harissa
Terbitan alaf 21
RM19.90
566 muka surat.


“sayangmu mengalir rasa
Kaulah cinta terakhirku”


Nyesal pulak lambat baca buku ni, semuanya sbb prolog nya! Huh! Rasa macam baca muka surat terakhir saja.. arghhh.. saya tak tau mcm nk buat saya lupa apa yg saya dah terbaca. Penat jer ngelak baca kulit belakang buku nih. saya lebih byk abis kan masa membelek kulit hadapan buku ini. Hmm saya rasa tulisan tajuk tu ok dan cukup besar utk menangkap mata pembaca. Gambar pasangan sejoli duduk berdua-duaan siap pegang2 tangan tu menarik mata lah jugak. Tapi pada pendapat personal saya, saya lebih suka cover yg tak der gambar orang, kalau ada kawasan perairan, biarlah orang tu tengah menyelam baru amik gambar. Macam cover Berikan Cintamu. Kalau ada gambar orang pun kalau bleh muka dia tak nampakla so tht i can leave it to my imagination. Yg gambar bunga tu nampak mcm bunga lavender, saya rasa kurang sesuai dan selalunya bila sebut mekar, mesti la teringat bunga yang jenih kembang-kembang kan? Kan? Kan?


Prolog mcm menunjukkan citer ni set2 citer Kudamba Bahagia, Rahsia Hati, Bertakhta di Hati, dan lain-lain lagilah yg sewaktu dgnnya yg kisah percintaan yg mendapat peluang kedua bila mula2nya terpisah dan kemudian bertemu dan peluang utk bersama semula terbuka. Aduh.. nak baca tak baca, nak baca tak baca? Last2 saya baca jugak! Haha.. padan muka aku, never judge a book by its prolog. Haha.. bleh ker pakai pepatah tu? Dah la dekat2 tengah malam baru nak start, nak tido mata aku tak bleh lelap sebab hati meronta2 nak tau apa akhirnya buat Fasha ngan Ady Rafizal. Sudahnya pagi ni masuk opis macam zombie ha.. macam panda pun ada jugak. Hehe.


Awai pagi baru la aku tutup buku ni dgn senyuman puas! Nak terkucil pun ku tahan Jebat! Haha.. Kesemua konflik yang ditimbulkan oleh penulis dalam novel ini dilakarkan dengan baik dan ditutup dengan ending yang amat memuaskan hati. Saya tak peduli apa jadi pada Julia yg hampeh tu. Dia adalah di antara watak kecil dalam CMDH yang saya geram rasa macam nak tenyeh2 dgn bola tumit kaki kanan. Rupa2nya bukan Julia watak hitam utama dalam kisah ni.. kita ada Tengku Kamsiah dan Tengku Alis! (*clap clap clap!!!) ish.. saya memang suka la baca buku yang jenis2 nak bagi orang beleter sorang2 lepas tu baling buku jauh2. Peh tu kutip balik dan sambung baca.


RH improved a lot dlm 2nd book ni dan dapat lari dari bayangan buku pertamanya, Berikan Cintamu. Saya suka konsistensi watak dan character build. Dan saya sangat2 senang dengan watak Ady Rafizal. Memang terasa Ady Rafizal watak utama dlm citer ni dan bukannya Fasha. Emosi Ady Rafizal diceritakan dgn baik oleh Penulis kerana kadang2 biler ada penulis yang cuba menceritakan emosi watak2 lelaki, akan kelihatan seolah-olah lelaki tu tak lelaki (paham ke?) mcm citer tentang seseorang yg ada ciri2 feminin. hehe.. Emosi Ady Rafizal dilakarkan dgn baik tanpa mengganggu ciri-ciri Ady Rafizal sbg lelaki sejati yang romantis, penyayang dan setia. Saya lebih kesian dan simpati dengan Ady Rafizal lantaran peristiwa2 yg menimpa dirinya dalam kisah ini. Yer la sebelum ni kalau baca buku mesti mengutamakan luahan emosi wanita, betapa hebat pengorbanannya.. betapa hebat siksaan yang diterima. Tapi rupa2ya Ady Rafizal lebih2 tersiksa dari segi fizikal dan rohani. Dia bertemu Fasha semula dlm keadaan yang menimbulkan keraguan yg munasabah tetapi segalanya ditolak ke tepi kerana dia amat yakin dgn cinta Fasha.


Kereta wira diesel tu dah mcm saya kenal sangat2. Rose byk jugak menggabungkan pengalaman peribadinya ke dalam watak Ady Rafizal dan Fasha.


Tak tahu lah apa yang nak saya citer serba sedikit tentang cerita ini sebab rugi rasanya kalau tak baca sendiri. Dapatkan segera di pasaran! Harap2 RH akan melakarkan lebih banyak lagi kisah cinta yang sebelum ini kita anggap tipikal tapi sebenarnya mengandungi keistimewaan tersendiri. Terima kasih Rose Harissa for Cinta Mekar di Hati.


Sure fine whatever
rinn


Sinopsis belakang buku:


Setiap cinta…pasti ada derita, pengorbanan, cemburu dan air mata. Cinta tidak hadir dengan kekayaan dan kebendaan…tetapi hadir dengan pengorbanan dan kesetiaan.


Ady Rafizal…cinta tidak pernah punya undang-undang, tetapi mengapa harus aku terhukum? Dalam derita, hanya bayangmu yang mampu kudakap. Namun, selagi aku bernafas dengan nama ALLAH, tidak pernah sekali aku berhenti merinduimu. Dan aku yakin, cinta akan mengembalikan kau kepadaku.


Fasha… cinta tidak pernah menyeksa tetapi sentiasa menguji. Sekali kau memberi cinta, tidak akan kubiarkan ia hilang ditelan waktu walau beribu batu kita terpisah. Sesungguhnya, kau adalah cinta dan nyawaku dalam hidup ini.


Fahrin… cinta itu sebuah pengorbanan, tetapi mengapa ia bukan noktah cintaku kepadamu? Kenapa semakin sukar aku miliki cintamu setelah menanggung derita ini? Cintaku indah tapi aku derita perasaan.


Tengku Alis Marina… cinta itu madu dan racun! Andai aku tidak memiliki madunya, biarlah aku jadi racunnya!


Cinta adalah satu-satunya bunga yang tumbuh mekar tanpa bantuan musim- Kahlil Gibran

No comments:

Post a Comment