Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, November 22, 2011

Review 565: Qaseh Qaisy by Ramlah Rashid


Qaseh Qaisy by Ramlah Rashid
Terbitan buku Prima
RM19.90


"Karya terbaru novelis Tak Kuduga & Sara Kirana"


Saya terhibur dengan penulisan Ramlah Rashid dalam tema cinta yang begini. Dalam kisah yang agak sarat, masih mampu diselitkan kisah cinta yang santai dan menghiburkan. Tidak sukar utk segera suka pada Qhalida Qaseh dan Tengku Qaisy Iskandar. Qasih terlalu degil dan menidakkan perasaannya terhadap Iskandar manakala Iskandar pula mati2 mempertahankan cintanya.. menarik juga biler tengok si lelaki yang nekad nak kawin manakala yg perempuannya pulak berubah-ubah pendapat dan berlengah lengah. hati nak tapi akal minta dia berfikir panjang.


Perkenalan melalui sms yang membuahkan bibit2 cinta antara B dan D rupa2nya menemukan dua musuh sejak kecil. background citer cinta yg sudah lebih dari cukup utk menarik pembaca menghayati kisah ini dari mula hingga akhir. Citer ni membuat saya tak sabar nak cari buku Tak Kuduga dan Sara Kirana terbitan buku Prima. Lepas baca buku ni baru saya perasan, penulis ni ada banyak buku juga yg diterbitkan oleh Creative Sdn Bhd.


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:

Lewat perkenalan di ruang skrin alat telekomunikasi canggihit, membibitkan perasaan sayang Qalidah Qaseh terhadap sidia yang digelar B. Qalida Qaseh sendiri sebagai D, nama pengganti dirinya. Hanya SMS sebagai pengantara hubungan mereka. Bagaikan wujud keserasian hinggakan mereka memeterai pertunangan alam siber dgn cara sendiri.

Seperti yang dijanjikan, setelah beberapa bulan barulah mereka bersedia untuk saling bersuara dan bersua muka. Biar bagaimanapun rupa dan bentuk mereka tetap menerima kelebihan dan kelemahan masing-masing. Ternata perjumpaan itu mengeratkan lagi kasih antara mereka.

Namun, kenangan semalam kembali bertamu ketika Qhalida Qaseh bersama temannya Nabil bertemu dgn Tengku Qaisy Iskandar, tidak disangkanya Tengku Qaisy Iskandar sebenarnya adalah B, kekasih dan tunangnya di alam maya.

Saat itu Qhalida Qaseh terkenangkan zaman kanak-kanak mereka. Tengku Qaisy Iskandar sering membuli dan menyuruh Qhalida Qaseh melakukan sesuatu yang tidak disukainya. Disebabkan status yang berbeza Qhalida Qaseh menurut segala kemahuan Tengku Qaisy Iskandar biarpun hatinya terluka. Tengku Qaisy Iskandar merupakan anak majikan ibunya, Puan Maimon merupakan anak majikan ibunya, Puan Maimon yang bekerja sebagai pembantu rumah keluarga kaya Tengku Nazim Shah dan Puan Satirah.

Qhalida Qaseh merasakan seperti dipermainkan. Lalu rasa cinta pada lelaki itu cuba disingkir dan perasaan benci dipupuk. Rasa kasih dan cinta bercampur dendam serta benci yang dibajainya membuat Qhalida Qaseh berasa sedih. Hatinya juga tidak senang tetapi sengaja berbuat tegar dan ego. Tengku Qaisy Iskandar berusaha meleraikan segala kekeliruan dan salah faham demi cintanya terhadap Qhalida Qaseh.

Tetapi darjat keturunan menghalang penyatuan cinta Qhalida Qaseh dan Tengku Qaisy Iskandar. Adakah takdir yang menjurangi kisah mereka? Darjat keturunan? Nama atau kedudukan?

Bukan mudah memadam kenangan semalam, tidak semudah melewati kebahagiaan yang berlalu.

No comments:

Post a Comment