Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, November 22, 2011

Review 559: Camar Yang Pergi by Iris Ixora


Camar Yang Pergi by Iris Ixora
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd
Tahun 2008
RM19.90
501 mukasurat
isbn: 9789831243749


"Aku pasrah andai kata impian ini bertukar menjadi igauan"


Tak sangka karya ini menjadi bahan bacaan yang menyenangkan. Mungkin latar luar negara (Turki) menjadikan saya rasa kadang2 macam baca karya terjemahan, namun kisah ini bagi saya agak menarik kerana ia adalah kisah baru bagi saya yg tak pernah mengambil tahu perihal kehidupan di Turki. Lokasinya tak ada satu pun kat Malaysia, ianya tentang gadis Turki dan jejaka Turki.


Watak innocent seperti Dilara ada kekuatannya sehingga kita dpt menumpang rasa gembira, duka, gementar watak ini. Watak Ebru mempelbagaikan lagi rasa dan emosi bila membaca kisah ini. Memang menyentuh perasaan dan membuat pembaca menangis. Penceritaan scene sedih oleh Iris Ixora memang berkesan. Saya rasa novel ini jauh jauh jauh lebih baik daripada Damai Kasihku. Tahniah buat Iris Ixora. Bagi yang mencari suasana cerita yang berbeza, this is the right book for you dan spare tisu banyak sikit. Tangkap nangis wa cakap lu.


Kisahnya. Tentang Dilara yg hidup dalam kemiskinan. Ibunya yg sudah tidak mampu bekerja membuatkan dia menawar diri utk menggantikan ibunya dan bekerja sbg tukang cuci di rumah org kaya. Kesungguhannnya membuatkan dia diterima bekerja walaupun ada org lain yg tidak berpuas hati. Di sana dia bertemu Orhan yg kacak dan Ebru yg manja berjaya mencuri hatinya.


Orhan dan Dilara belum sempat memahami perasaan yg melanda mereka ketika Orhan terpaksa berkahwin. Orhan cuba menggembirakan isterinya namun perasaan cemburu marak apabila Nesye mengesan chemistry antara Orhan dan Dilara. Dilara cuba mencari haluan lain agar rumah tangga Orhan dpt diselamatkan. Namun kerinduan buat Ebru, adik Orhan dan Orhan sendiri membuatkan Dilara hiba. Dia risau memikirkan layanan Nesye kepada Ebru yang tidak sempurna spt insan lain.


Sibuk2 risaukan org lain, dia tak perasan yg dalam dirinya ada perkara yg jaun lebih besar yg perlu dirisaukan.


Kenalilah satu sudut di Turki yang mungkin kita takkan mengetahuinya tapi dapat mengalaminya melalui novel ini.


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:


Dilara, seorang gadis miskin yg tidak habis sekolah, sering berkhayal untuk berdampingan dgn pemuda yg kaya raya. Namun bila difikirkan, mana mungkin dia dpt duduk setaraf dgn golongan elit? Apatah lagi berkahwin dgn jejaka idaman kalbu yg digilai oleh ramai gadis.


Khayalannya hampir menjadi realiti bila dia menjadi tukang cuci di rumah org kaya bagi menggantikan ibunya yg sakit. Dalam dia, dia dpt mendampingi Orhan, anak majikannya dan sering berkhayal mereka bersama. Bila tidak memandang wajah lelaki itu, dia diamuk resah dan rindu yg membara.


Namun apa daya, orhan sah menjadi milik Nesye. Akhirnya Dilara membuang khayalannya dan dia terpaksa menanggung kesedihan seorg diri. Bg Orhan pula, perkahwinannya dgn Nesye dianggap satu kesilapan kerana dia benar2 belum bersedia. Dalam diam, dia terpaut pada Dilara kerana sejak pertama kali mereka bertemu, dia sebenarnya sudah jatuh hati.


Bahtera perkahwinan Orhan dan Nesye tidak bertahan lama. Akhirnya penceraian pun berlaku. Takdir memekarkan kembali hubungan Orhan dan Dilara. Namun bersediakan Dilara menghidupkan kembali khayalan yg telah dibuangnya itu?

No comments:

Post a Comment