Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, November 22, 2011

Review 566: Kembalikanlah Kasihku by Nazawati


Kembalikanlah Kasihku by Nazawati Abd Manaf
terbitan Creative Enterprise Sdn. bhd
RM23.90


"Dalam juraian hujan... mengapa ucapan perpisahan yang kau lafazkan?"


Perkenalan antara Rina dan Hani Mastura saya rasakan terlalu singkat untuk membungakan kemesraan itu sangat kuat tetapi mungkin cara penyampaian menjadikan ianya terasa terlalu cepat.


Penulis bihak memanipulasikan scene2 sedih yang menghibakan, saya rasakan kekuatan penulis ini adalah dalam melakarkan scene2 sedih dgn kisah2 penceritaannya.


Penceritaan scene2 lain kurang mencuit hati saya tetapi saya amat berpuashati membaca kisah sedih amat berkesan, memang senang nak join nangis ngan Hani Mastura dan Rina.


Kisah yang dimulakan dgn kekecewaan Hani Mastura yang membawa kepada pertemuan penuh makna antara Rina dan Hani Mastura. Mereka menjadi semakin akrab bagai saudara sedarah daging. Kebetulan, Atirah, adik Rina pernah menuntut di luar negara sekali dgn Hani Mastura, tapi ntah mengapa Hani Mastura mahu Atirah merahsiakannya daripada Rina, takkan hanya kerana tidak mahu kehilangan kerja yang tidak setaraf dgn kelulusannya di perniagaan milik Rina.


Pertemuan dgn Rina adalah berpunca dari pergaduhan dan salah faham antara Hani Mastura dgn kekasihnya, Amirul Taufik.Amirul Taufik telah hilang kepercayaan pada Hani Mastura setelah melihat satu foto.


Amirul Taufik merayu semula kasih Hani Mastura setelah tahu citer sebenar tetapi kehadiran Amirul Taufik telah membungakan rasa cinta Rina terhadapnya. Hani Mastura tidak akan sekali2 melukakan hati Rina yg sangat2 mengharapkan kasih dan cinta Amirul Taufik. Dia sanggup mngundurkan diri demi kebahagiaan Rina. Hani mastura menuntut janji dgn Amirul Taufik utk memenuhi segala permintaannya. Ada ke lelaki mcm Amirul taufik yg sanggup mengenepikan cinta sejatinya dan menyambut kasih seorang yang langsung tidak dicintainya?


Keputusan Hani Mastura telah memburukkan keadaan dan melukakan banyak hati. Rahsianya terbongkar dan Rina rasa terlalu kecewa hingga mengaburi akalnya utk melihat pengorbanan Hani Mastura. Amat berbaloi dibaca sampai habis dgn ending yang tidak menghampakan.


sure fine whatever
rinn

Sinopsis belakang buku:


Aku sesekali tidak pernah buang dirimu dari hatiku. Sesekali tidak. Dan tidak mungkin! Kerana masih ada janji2 kita yg belum tertunai. Harapan dan impian indah di Sungai Thames... aku ingin ulanginya dlm bulan madu kita. namun entah di mana silapnya... hujan panas menenggelamkan harapan dan impian yang hampir tertunai. Dan lumrah orang bercinta... kau dan aku tidak sunyi daripada sengketa dan salah sangka. Lalu perpisahan pun menjadi noktah kasih sayang. Namun tidak menoktahkan rasa rindu yang saban hari hadir memayungi hati, membasahkan ingatanku daripada terus melupakanmu, meletakkan aku dlm kancah resah yang tidak sudah.


Amirul Taufiq... aku akur bila ada gadis lain jatuh cinta padamu. Dan salah seorang daripadanya bukanlah asing padaku. Insan yang aku sanjungi... yang menyebabkan aku mampu bernafas dan tersenyum sehingga ke hari ini. Pengorbanannya juga bukan sedikit untukku lukakan hatinya. Aku masih belum tergamak untuk memusnahkan impian indahnya... juga impian indah mereka... impian indah utk hidup bersamamu.


Nyatanya aku juga tidak mampu untuk lupakan dirimu dari hatiku. namun apalah sangat dgn pengorbananku yang sekecil ini. Lalu aku izinkan hati ini dilukai. Kerana kebahagian yang sebenar ialah bila kita mampu berkorban untuk orang yang disayangi. Pedulikan hati sendiri... kerana orang lain tidak perlu tahu apa yg kita rasa.


Dan kalau memang jodoh itu milik kita... aku tidak akan teragak-agak untuk menerimamu kembali. Menerima dan melupakan sengketa lama yg menyebabkan kau dan aku menderita...

No comments:

Post a Comment