Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, November 22, 2011

Review 556: Assyira by M. Zainal Abidin


Assyira by M. Zainal Abidin
Terbitan Karisma Publications
RM17.90
256 mukasurat


Kisah thriller tapi menggunakan penyampaian yang biasa dan kurang mendebarkan. Rancangan2 Assyira diceritakan dengan bersahaja dan tidak mengeksploitasi scene2 penuh aksi dan mendebarkan dgn sebaiknya. Seolah-olahnya penyampaian begini amat sesuai utk remaja belasan tahun tetapi aksi 'panas' antara Assyira dan Iskandar diceritakan dengan jelas dan tidak bertapis sangat.

ASsyira adalah seorang gadis kampung yang mengorbankan pelajaran demi membantu keluarga. Ayahnya tidak mahu adiknya, Mi turut mengorbankan masa depannya. Walaupun telah diberi amaran oleh Assyira, Ayahnya tetap meminjam wang dari 'along' Dato' Razali dan menghantar Mi ke universiti. Ayahnya kehilangan kerja dan gagal menjelaskan hutang2nya yg makin mekar berbunga-bunga dan berganda-ganda jadinya. Dato' Razali sudah mula mengugut, akibat ketidak sabaran anak sulung Dato' RAzali, Iskandar, ayah Assyira terbunuh di tangan Iskandar.

Syira bangun dari persekitaran hidupnya yang damai lalu menyusup ke kediaman Dato' Razali sbg orang gaji. Dia berjaya menggoda Iskandar hingga tergadai maruahnya. Dia mengatur perancangan yg kelihatannya sangat mudah dan berjaya meragut nyawa Iskandar. Agak terlalu mudah laluan utk Syira dan menjadikan tindakannya menyerahkan tubuh pada Iskandar kelihatan sia2. Kalau sekadar memutuskan brake lalu Iskandar terlibat dalam kemalangan dan mati... masa mula2 sampai ke rumah tu Syira dah boleh buat mcm tu.

sure fine whatever
rinn

sinopsis belakang buku:
Kehidupan yang sentiasa diburu kesempitan dan kemiskinan memaksa diri membuat pilihan antara dua. Kebahagiaan dan kedamaian keluarga akhirnya tergadai di tangan orang yang tidak mengenal perikemanusiaan. Tekanan dan desakan hidup memaksa mereka meminjam duit daripada along sbg jalan terakhir. Akhirnya nyawa tergadai akibat gagal menjelaskan hutang. Sejak itu hidup Assyira dipenuhi dendam kesumat. Tanpa mempedulikan kesan dan masa depannya Assyira terus bangkit. Hatinya akan puas sekiranya dendam terbalas. Dengan tekad di hati yang kian keras, Assyira berhijrah meninggalkan keluarganya di kampung. Iskandar pilihan pertama Assyira bagi menjayakan misinya. Biarpun terpaksa mengorbankan harga diri, Assyira tetap puas. Dato' Razali terpaksa menerima hakikat kehilangan semua anak dan isterinya akibat perbuatannya sendiri. Kelembutan dan keayuan Assyira membuatkan pintu hati inspektor Harris terbuka. Namun bagi Assyira kehadiran Harris sedikit menyukarkan misinya. Harris terpaksa mengalah dan melupakan perasaannya yang mula berputik itu. Apakah rancangan2 yg telah diatur oleh Assyira? Siapakah mangsa2nya? Terlepaskan Assyira daripada hukuman? Segalanya terjawab dalam ASSYIRA.

No comments:

Post a Comment