Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, November 23, 2011

Review 573: Kau Bukan Untukku by Najwa Dania Daniel


Kau Bukan Untukku by Najwa Dania Daniel
Terbitan Nylea Publishing
RM20.90
442 mukasurat


"Kekasih... puas sudah aku bercumbu dengan bayang-bayangmu..."


Ni kisah cinta tak kenal usia. Rasanya saya blum pernah lagi baca kisah cinta antara watak utama sepasang kekasih yang beza umur mereka adalah 30 tahun. These days anything could happen lah. Kelemahan cerita ini bukan background story nya yang meletakkan hero berumur 50 tahun dgn heroin berumur 19 tahun tetapi cara penceritaan yang kurang matang. Penulis ini mempunyai idea yang tersusun tetapi penyampaiannya kadang2 tidak terkesan di hati. Saya tidak dapat turut merasa sedalam mana cinta Laila pada Is. Is juga tidak terserlah kematangannya walaupun di usia 50 tahun. Penulis lebih baik dalam mendeskripsikan watak Laila berbanding watak Is dan dalam citer ini sepatutnya watak Is lebih kukuh tetapi Is kelihatan lemah dan Haiqal tu alahai, apa nangis beb. hehe. Dgn hasil penulisan yang berterusan saya rasa penulis ini mampu menghasilkan sesuatu yang menarik di masa hadapan.


serba sedikit ttg kisah ini. Laila adalah pelajar STPM yg berminat dgn penulisan skrip. Kelas yg diikutinya menemukan dia dgn Prof. Dr Ismadi. Laila jatuh cinta pandang pertama. Pertemuan mereka berlaku lagi apabila Laila masuk U dan Prof adalah pensyarahnya. Prof masih beristeri who later died of cancer. Dia cuba menahan diri dari mencintai Laila krn anaknya, Haiqal juga beminat dgn Laila tetapi Laila menyambut cintanya, bukan cinta Haiqal.


Sinopsis belakang buku:


Terlalu sakit rasanya bila cinta ini terpaksa dikuburkan hanya kerana tidak direstui, kasihku. Terlalu pedih haiku tatkala diri harus akur pada janji yang telah dipateri... semata-mata kerana kita tidak berdaya. Mencintaimu membuatkan aku terasa sempurna dan terlalu bahagia.

Cintamu terlalu indah mengisi kantung haiku ini, Is... terlalu manis saat bersamamu. Namun ia hanya sebentar cuma. Datang dan pergi... tanpa aku relakan... Hakikatnya kita tidak tercipta untuk bersama. Takdir menemukan tetapi jodoh tlh memisahkan cinta kasih kita... Biarlah kasih... biarlah ia tidak berkembang kerana aku tahu, kau tercipta bukan utkku...

No comments:

Post a Comment