Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Sunday, June 26, 2011

Review 424: Diari Seorang Guru by S. Hawa


Terbitan Alaf 21 Sendirian Berhad
Diari seorang guru by S. Hawa
Harga RM 11.00
300 mukasurat

"Dari helaian waktu kutemui halaman dirimu"


:) ntah kenapa this book manage to make me smile. Memang rasa macam baca diari. Gaya bahasa sangat santai seperti bercakap dengan diri sendiri. Pengalaman seorang guru baru, Kamaliah memang menarik dan realistik (mungkin sebab saya pon penah gak merasa jadi cikgu baru).


ntah mengapa rating saya utk kisah ini agak tinggi, mungkin dikaitkan dengan pengalaman sendiri jugak kot :)


Dalam coretan diari ini Kamaliah meluahkan segala-galanya, tentang keluarganya, kisah seharian di sekolah, perasaan yang mula berputik terhadap Azhar yg di conquer oleh cikgu Rozita.


Pengalaman-pengalaman kelakar yang dititipkan juga sekali sekali menyebabkan ketawa tersembur keluar especially masa dikejar sekumpulan sapi jantan semasa menunggu bas dan juga kejadian 'fire drill' yg menyebabkan Kamaliah yg tak tau apa2 lari berterabur sama ligatnya dengan budak2 lain yg panik, dgn rambut mengerbang dan bersalut salah satu baju tidur yg menjadi koleksinya.


Cerita yang biasa tapi cara penulisan yang menarik dari perspektif yang lain menjadikan buku ni agak special.


SErba sedikit tentang buku ini. Mengisahkan cikgu Kamaliah yg mula bertugas di sekolah sri Meranti. Agak jauh dari rumahnya, terpaksa naik bas yg disewa khas. Di skolah Kamaliah bertemu dgn guru2 yg bermacam2 perangainya spt cikgu syam yang peramah dan becok, cikgu azhar yg mulanya pendiam tapi sgt menyenangkan, cikgu rozita yg cemburu kerana syok kat cikgu azhar dan lain2 lagi lah. Cabaran besar Kamaliah di sekolah adalah berdepan dgn pelajar, cikgu rozita yang dah anti dgn dia dan juga musuh tradisinya sejak azali iaitu tikus.


Ada juga diselitkan kisah kakaknya maliah yang bercerai akibat fitnah dan angkara orang luar yg berhasad dengki dgn bekas suaminya. Kamaliah memainkan peranan menjernihkan semula keadaan.


Sure fine whatever


Terbitan Alaf 21 Sdn. bhd.
Sinopsis Belakang buku:


Kehidupan Cikgu Kamaliah berubah sejak bertugas sebagai guru di Sri Meranti, sebuah sekolah pedalaman di Sabah. Di sanalah pelbagai peristiwa pahit dan manis dialami satu persatu. Karenah pelajar-pelajar tidak melunturkan semangatnya, tetapi sindiran guru-guru lain pula mengundang rasa putus asa.


Di kala menghadapi perit getir, kata-kata perangsang dan dorongan daripada Cikgu Azhar membuatkan Cikgu Kamaliah tidak keseorangan. Semangatnya berkobar-kobar untuk menjadi pendidik yang berdedikasi demi bangsa, agama dan negara.


Hubungan rapat Cikgu Azhar dan Cikgu Kamaliah membuatkan Cikgu Rozita cemburu dan menuduh Cikgu Kamaliah mahu merampas Cikgu Azhar daripadanya. Namun peristiwa 'fire drill' di asrama merungkai memori empat tahun lalu.


Diari milik Cikgu Kamaliah tercatat segala rahsia hati. Tatapilah diari ini untuk mengetahui apa yang akan terjadi. Diari yang sarat dengan pengalaman, kasih sayang, suka duka kehidupan, pengetahuan dan erti kehidupan seorang guru.


Sinopsis dari website Alaf21:


Kisah seorang guru yang mengajar di pendalaman Sabah. Dia mula mengenal erti ketabahan dan cinta. Diarinya menjadi perakan suka dan duka. Ingin kenali guru sebagai insan seni, inilah rahsianya.

2 comments:

  1. saya sedang tercari2 novel ni... sangat best... ;) alaf 21 dah x ulang cetak.. saya nk bace buku ni.. =(

    ReplyDelete
  2. saya pun suka gaya penceritaan diari dlm novel ni. :) memang cikgu kamaliah tu ala ala comel-comel kelakar gitu. hehe

    ReplyDelete