Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Monday, June 13, 2011

Review 415: Menanti Kasih by Norzailina Nordin


Menanti Kasih by Norzailina Nordin
Terbitan Alaf 21
RM19.90
520 mukasurat

"Biarlah aku di sini menanggung rindu hingga waktu terhenti"


Sebenarnya tak der niat pun nak bli buku ni, sebab tak tahu pun buku ni dah ada di pasaran masa pesta buku hari tu.. so latar belakang citer memang tak tahu langsung.. kebetulan pulak masa pegi cari Rose Harissa kat Booth Alaf, Kak Norzailina ada di sebelahnya. masa borak2 tu barulah perasan buku ni. Biler NN mention citer ni di Itali, saya terus teringat pada buku lama NN bertajuk Carissima. masa tulah baru saya tahu yang kisah ini dikembangkan dari kisah Carissima. Setelah membacanya, memang improved version of Carissima dan kisah ini disesuaikan dgn situasi sekarang ini.

Kalau Carissima bermula dgn Farhana dalam perjalanan ke Italy, kisah Menanti kasih pula bermula beberapa bulan sebelum Farhana ke Italy. Kalau dlm Carissima Farhana mcm single jer tapi dalam MK Farhana dah ada calon suami, Kamel dan sahabatnya Widya lebih dikenali sbg Widdy. terbalik pulak yer Farhana bertudung dan Widya tidak, kalau dlm Carissima, Farhana tak bertudung, Widya yg bertudung. Giovanni Conti, bekas pelumba kereta profesional, masih sama cuma nama Islamnya Ahmad Ridzafi dlm MK. Kalau dalam Carissima dulu nama dia Hafiz jer.. :) ok, enough with the comparison. Bagi yang gagal memiliki Carissima dulu, beli jer Menanti Kasih.

Bagi saya, MK lebih mendebarkan berbanding versi asalnya. SEgalanya terasa terlalu pantas dalam Carissima tetapi dalam MK kisah Farhana di Italy selama 2 minggu terasa saaaaaaaaangat lama. Dalam masa sesingkat itu Farhana jatuh cinta pada Gio dan secara tidak langsung terlibat dalam kancah mafia Itali. Hubungannya dgn Kamel adalah satu hubungan yang selamat dan dia tidak pernah merasa debaran cinta seperti ketika dia bersama Gio.

Perasaan yg sama masa saya baca Carissima dulu, masa Farhana di Italy, terasa macam baca buku yg diterjemahkan lah pulak dan sedikit mengganggu penghayatan cerita. Penceritaan semasa di Malaysia adalah lebih natural berbanding penceritaan ketika di Italy.


sure fine whatever
rinn



sinopsis belakang buku:

Pertemuan kali pertama ketika melancong ke Itali, membuatkan Farhana jatuh hati pada Giovanni. siapa lelaki itu sehingga Farhana buta dlm pencarian cinta, sedangkan mereka saling mengenali hanya utk tempoh 2 minggu? Betapa taksubnya cinta 2 insan ini bilamana perasaan kasih, sayang dan rindu sering menerjah sanubari. Mereka mampu menepis segala tohmahan yg dianggap dusta belaka.

Namun, dalam kseronokan bercinta, ada insan merana. Kamel.... satu2nya lelaki yg pernah singgah di hati Farhana. Mengapa ditolak luahan perasaannya sedangkan mereka berkawan sudah lama? kasihan lelaki itu! cintanya tidak kesampaian...

Kemunculan Ahmad Ridzafi memberi tamparan hebat kpd Farhana. Lelaki itu melamarnya dgn penuh keikhlasan jiwa. Biar bagaimana hebat sekalipun onak merintangi gadis itu harus menjadi miliknya. Fikiran Farhana menjadi tidak keruan. Mampukan dia menerima lamaran itu kerana pada masa yg sama mengharapkan orang yg disayangi datang membersihkan luka di hati?

Farhana benar-benar buntu. Dia ingin menyayangi dan disayangi. Sememangnya dia hidup dlm alam realiti tetapi masih tidak berupaya menggapai kebahagiaan. yg mana satu pilihan hati? Dia hanya berserah kpd Yg Maha Esa dan menanti kasih jejaka yg sudi bertakhta di hatinya.

No comments:

Post a Comment