Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Sunday, June 26, 2011

Review 425: Bunga Bukan Semusim by Elias Hj. Idris


Terbitan Creative Enterprise Sdn. Bhd
Bunga Bukan Semusim by Elias Hj. Idris
RM32.90
761 mukasurat


"Hatiku cemburu... sedangkan kau bukan milikku"


Penerima anugerah Majlis Buku Kebangsaan Malaysia, Novel terbaik 1994.


Femos jugak novel ni tapi not my cup of tea lah. sejak tahun 1997 hingga 2002 sudah 5 kali diulang cetak. Kisah seorang lelaki yang asalnya kukuh pegangan agamanya hilang maruahnya apabila kekasihnya memungkiri janji dan mengahwini lelaki pilihan keluarganya. Menyentuh kisah2 kehidupan lelaki itu sebagai pengujung kelab malam, gigolo dan penyeludup dadah.


Secara ringkasnya cerita ini menumpu kepada watak Kamal Hanafi, seorang bakal guru yang berkasih dengan Zahida Hanim. Dia ni kuat agama dan ilmu mempertahankan diri. Setelah berpindah ke Kelantan dia serumah dengan lelaki2 yang bebas melanggan perempuan tapi iman nya kukuh dan kasihnya pada Zahida Hanim masih utuh. Tiba2 Zahida Hanim memutuskan hubungan kerana dipaksa kawin oleh keluarganya. Kamal Hanafi berubah sikap, semakin baran, pendendam dan amat bencikan Zahida Hanim. karier perguruannya ditinggalkan dan berpindah ke KL & bekerja dgn syarikat pengiklanan yang sentiasa melibatkan dirinya dalam urusan entertain pelanggan hingga ke hotel dan kelab malam. Cik Mohaini orang pertama yang menarik minatnya utk menggauli wanita. Dia melepaskan dendamnya kepada wanita2 yang menyerah diri padanya. Kamal Hanafi meninggalkan agensi pengiklanan bila mula terlibat dengan ibu ayam, Liza. pendapatannya belipat kali ganda.


Kamal Hanafi juga terlibat dengan kumpulan2 gelap seperti Red Dragon dan Black cat. Ilmu mempertahankan diri yang dimilikinya serta kawan2 sepeguruan yang bagaikan saudaranya menjadikan Kamal Hanafi kebal di mana2 saja.


Selepas 2 tahun Kamal Hanafi balik ke kampung dan terpaksa mengahwini Norazira kerena tak mau melukakan hati ibu bapanya. Norazira isteri yang baik, dia cuba menjauhi aktiviti lamanya, menubuhkan agensi pengiklanan sendiri tetapi akhirnya dia terjerumus semula. Nina Kamariah mengugut utk menjatuhkan agensinya jika enggan lagi melayan. Kamal Hanafi terjerumus dengan lebih jauh lagi.


Isterinya melahirkan 2 anak dan meninggal dunia selepas kelahiran anak kedua, ketika itu Kamal Hanafi sedang berbulan madu dgn Nina Kamariah di Phuket. Kematian Norazira menginsafkan Kamal Hanafi, betapa dia telah mensia-sia kan seorang isteri yang setia dan sabar. Dia nekad menjaga anak2nya dgn bantuan Mak Nab yg setia dgn keluarganya. Syarikatnya dijual dan hasil mencecah 20 juta didermakan.


Dia membuka syarikat hartanah utk menyara keluarganya dan mencari keseronokan dengan menunggang motosikal berkuasa tinggi. Menemukan dia dia dengan Mas Idayu dan Anum Suraya. Dia agak keberatan utk beristeri lagi mengenangkan dirinya yang gagal sebagai suami dahulunya. Mas Idayu rupa2nya adik sesusuan manakala Anum Suraya dipaksa berkahwin dgn pilihan keluarga. Zahida Hanim yg sudah menjanda kembali tapi Kamal Hanafi tidak dapat melupakan sebab utama dia terjerumus ke lembah dosa dan sebab utama isterinya disia sia kan. dia masih meletakkan sedikit kesalahan itu pada Zahida Hanim. Tak mungkin dia akan menerima wanita tu lagi.


Anum Suraya bercerai dgn suaminya yang kaki perempuan. Hati Kamal Hanif terbuka utk beristeri tetapi tragedi menimpa apabila dia tiba2 diserbu polis dan kejadian tembak menembak telah meragut nyawa Anum Suraya dan Zahida Hanim. Kamal Hanafi dituduh menyeludup dadah utk kumpulan Red Dragon tapi setelah dibicarakan didapati Kamal Hanafi tak pernah menerima upah utk urusan itu kerana anaknya telah diculik oleh kumpulan Red Dragon dan sebagai balasan dia terpaksa melakukan urusan itu utk menyelamatkan anak lelakinya. apa ra polis main tembak jer tak pasai2 dua orang mati mcm tu saja. tak tau apa jadi dengan anak2 Zahida Hanim. Kamal Hanafi pasti berdendam dgn polis yang melepaskan tembakan itu, kalau bukan dia pon yg buru mereka tu, mesti rakan2 sepeguruannya akan melunaskan dendam tu.


Tasya, teman seibu ayamnya setia menanti Kamal Hanafi. Tasya sudah lama meninggalkan kerja lamanya semenjak mengetahui Kamal Hanafi sudah mengahwini wanita lain (Norazira). Dia patah hati melihat orang yg dicintainya berkahwin dgn orang lain dan langsung menjauhkan diri dari semua orang. Mereka akhirnya bersama.


ha walaupun tak berapa ringkas ni kira dah ringkas la ni daripada asalnya 761 muka surat!


sure fine whatever


Terbitan Creative Enterprise Sdn. Bhd


Sinopsis belakang buku:


Kamarul Hanafi kecundang dalam menilai erti keluhuran dan kesetiaan Norazila. Dia tenggelam dalam dunia kerakusan dan dendam yang tidak terpadam. Sementara itu Nina Kamariah terus mengambil kesempatan dan Mummy Liza pula mempergunakannya. Dia terus tenggelam dan menelan kepahitan demi kepahitan. Bukan salah siapa; dia sekadar mencari titik noktahnya. Dan Natasha yang menjadi galang gantinya.

2 comments:

  1. Boleh dapat lagi x novel ni?dulu pernah baca..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalammualaikum ww Cikmekanggun, boleh sekarang lebih mudah nak caricuma ada atau tidak itu shj

      Delete