Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Monday, June 13, 2011

Review 412: Aku Cinta Padamu by Airin Zamani


Terbitan Nylea Publishing
Aku Cinta Padamu by Airin Zamani
harga : RM18.90
332 muka surat

"Salahkah aku mencintaimu, kekasih?"


perkara yg sering terdetik sepanjang membaca buku ini adalah, penceritaan watak2 dalam buku ini seolah-olah tidak menepati sasaran umur mereka. Nurul, Dayah, Lokman dan Iskandar seolah-olah terlalu dewasa untuk dikatakan sebagai pelajar-pelajar yang bakal menduduki SPM.


Lokman awal-awal lagi sudah berfikir dengan kritis dan serius siapakah calon terbaik sebagai isterinya? dua sahabat baiknya iaitu Dayah dan Nurul. Dayah seorang sahabat setia yang penyabar atau Nurul yang cantik jelita, kaya tetapi kuat merajuk sangat tidak penyabar.


Cerita tentulah menumpu kepada Nurul seorang anak orang kaya yang tandus kasih sayang ibu dan bapanya. Hanya bermanja dgn orang gajinya mak nab. ntah berapa ribu kali mak nab terasa hati dengan Nurul yang kuat mengamuk, sikit2 merajuk. hinggakan mak nab sendiri pun bungkus kain baju dan blah meninggalkan Nurul sorang2 di pagi raya haji. mak nab cuma kembali selepas mendapat berita kematian ibu Nurul. itu pun selepas itu Nurul buat hal lagi dan kali ni mak nab blah terus, malas nak kesian dan kot.


Nurul yg mungkin terlalu ingin bercinta menerima Iskandar sbg kekasihnya sedangkan Iskandar mempunyai agenda sendiri utk membuktikan kelebihannya kepada Lokman. Pertama jawatan ketua pengawas dirampas dan kedua, memiliki Nurul yang turut diminati Lokman.


Dayah memang ada hati dengan Lokman tetapi dia menyembunyikannya sbb dia mengagak Lokman lebih cintakan Nurul.


Agak pelik jugak bila baca bab budak2 skolah yang serius merancang nak kawin, SPM pon tak amik lagi. Nurul yang kehilangan ibunya tinggal seorang dlm rumah besar, kawan2 lelaki perempuan bebas kuar masuk. rasanya kalau budak bawah umur yang tak der keluarga mesti dijaga waris2 terdekat kan?


Lokman jelas memilih Nurul sebab Nurul lebih cantik. kalau ikutnya dayah tu lebih reasonable lah, penyabar, baik pun baik. mementingkan kawan, tak der nyer nak mengamuk merajuk tak tentu pasal.


sure fine whatever



terbitan Nylea Publishing
Sinopsis belakang buku:


Dia hampir hilang arah dalam menentukan perjalanan hidupnya. Di usia remaja dia hidup tanpa pedoman. Kehilangan ayah yang mentalakkan ibunya semata-mata kerana mengikut kata hati sendiri, dia berasa terlalu kosong.


Ghairahnya dalam mengejar cinta tetap sama seperti gadis-gadis remaja lain. Dia cuba memperolehi cinta sejati. Dia cuba mencari makna kasih yang sebenar. Namun dia sering terpedaya dalam menilai antara cinta dan kasih yang pura-pura.


Tidak sedar betapa diri dipergunakan semata-mata untuk kesenangan seorang lelaki yang mementingkan diri sendiri.


Dia juga hampir kehilangan kasih sejati seorang sahabat. Semuanya kerana dia terlalu dahagakan kasih dan belaian seorang lelaki. Namun kehilangan ibu tersayang buat selama-lamanya membuatkan dia kembali tersedar betapa hidupnya kosong dan sia-sia.

No comments:

Post a Comment