Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Monday, June 13, 2011

Review 407: Bukan Cinta Biasa by Izzul Izzati



Bukan Cinta Biasa
Penulis Izzul Izzati
RM18.00
538 muka surat


"Meskipun tanpa lafaz cinta dan sayang..... dirimu tetap bersemadi di lipatan hati selamanya."

wawah.. ujung2 citer ni sedihla.. termenangis juga rasanya hehehe.. mcm ni baru best :) cerita yg ditulis dengan susunan ups and downs yang menarik.. tak der la rasa mendatar saja bila membacanya. yg bab sedih memang sedih, tapi rasa rimas jugak dengan ego yang keterlaluan yg ditunjukkan oleh Azlisyam dan Shahira. masalah utama depa dorang ni adalah KOMUNIKASI!! dah bertunang dah kawin pon still ada communication problem. all they have to is talk utk clear things up but they have to know from someone else. aduih.. macam mana tu.

dlm marah2 benci2 pon ada ruang utk jatuh cinta diorang berdua ni and memang ada jodoh diorang sbb pilihan orang tua mereka rupa2nya menemukan mereka dlm pertunangan dan perkahwinan.

kisah ni cuba mengundang rahsia kesian kepada seorang yg dilahirkan cantik tapi menjadi tumpuan utk orang menyalah tafsir dan menabur fitnah. rasa cemburu dan sayang yg tak pernah diluahkan memburukkan lagi keadaan. Resepi yg bagus utk menghasilkan buku yg menarik tambah2 oleh seorang penulis yg berbakat. I wonder if the writer ada buku2 lain.

Tak hairanlah buku ni sampai 8 kali diulang cetak sejak diterbitkan buat kali pertama pada bulan jun 2005. buku ni aunty meenachi kedai buku kat puduraya yg sungguh2 rekemen.. hehe.. best katanya. tengkiu aunty meenachi.


ni lah antara buku pertama kaki novel yang meletup di pasaran :)

sure fine whatever
rinn


terbitan Kaki Novel Enterprise
Sinopsis belakang buku:

Sifat sabat dan beralah yang dimiliki oleh Shahira membuatkan dia sering menjadi mangsa keadaan. Seboleh-bolehnya dia tidak mahu menyakiti apatah lagi mengecewakan insan yang mengharap. Namun sebagai manusia biasa yang serba kekurangan dia tidak mampu memenuhi kehendak dan menjaga hati semua pihak dalam satu masa. Justeru itu lafaz cinta yang ditunggu oleh Anuar sejak dari bangku sekolah lagi hanya dihargai sebagai kawan baiknya. Baginya cita-cita dan impian hidup lebih utama. Namun begitu dia terpaksa akur dengan jodoh yang telah diaturkan oleh keluarganya. Biarpun jauh di sudut hati dia sebenarnya memendam perasaan kecewa.

Pertemuan Shahira dengan Azlisyam di kampus terjadi dalam suasana yang tegang telah mewujudkan persengketaan di antara mereka. Sikap ego Azlisyam turut merubah sifat semulajadi dalam diri Shahira. Keadaan bertambah celaru setelah Shahira mengetahui Azlisyam adalah tunangnya. Tanpa sedar dalam diam mereka sebenarnya menyimpan perasaan cinta di antara satu sama lain. Ego dan kedegilan dalam diri masing-masing telah mengekang mereka untuk berterus terang biarpun rasa rindu ternyata sendat di hati. Akibat salah sangka keadaan bertambah parah tatkala Azlisyam dan Anuar pantang bersua dan meletakkan Shahira dalam situasi yang sukar. Antara sayangnya kepada seorang sahabat yang sentiasa bersama dengan cinta pertamanya yang belum tentu membuahkan bahagia lantaran tiada lafaz cinta yang terucap di antara dia dengan Azlisyam.

Anuar yang kecewa tetap setia menanti meskipun disedari penantiannya tiada penghujung. Meskipun cinta Shahira bukan miliknya namun Anuar tidak berdaya membuang rasa rindu dan cinta yang sememangnya utuh di hati.

Takdir dan suratanNya tiada siapa dapat menolak dan menghalang. Berjayakah Anuar merealisasikan impiannya setelah rumahtangga Shahira dan Azlisyam runtuh di saat bahagia mengunjung tiba? Bagaimana reaksi Azlisyam setelah mengetahui cinta Shahira sememang untuknya? Mampukah Azlisyam meraih kembali cintanya setelah Shahira membuat pilihan untuk tidak melukakan lagi hati Anuar yang setia menunggu cintanya?

No comments:

Post a Comment