Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Sunday, June 26, 2011

Review 427: Bisik-Bisik Gelora by Fauziah Ashari



Bisik-Bisik Gelora
Penulis: Fauziah Ashari
Editor: Mohd Ali Haji Mohd Noor
Terbitan Buku Prima
598 mukasurat
RM25.90
Sabah/Sarawak: RM28.90
978960184487


"Cinta yang berbisik di hati kan kusulam
menjadi bait-bait gelora beralun rindu"


Arumi ni masa zaman2 sekolahnya sangat nakal dan agak liar. Dia suka membuli Wari yang nerd semacam. Kejadian dia ditangkap sedang berpelukan dgn lelaki menjadikan ayahnya marah lalu menghantarnya ke kampung utk tinggal bersama nenek dan nenek saudaranya dgn harapan suasana kampung akan dapat menjinakkan Arumi.


Jad, jejaka nakal di kampung yg gemar mencuri. apa yg menarik pada Arumi ketika pertemuan pertama mereka adalah barang kemas yang menyaluti tubuh Arumi. Pada malam dia berhasrat merompak Arumi, Jad dianiaya sahabat sendiri. Sedar2 saja dia dalam keadaan yg mengaibkan bersama Arumi. Ibu bapa mereka yg merupakan orang terhormat di situ memutuskan utk menikahkan mereka dengan segera. Di hari pernikahan itu Arumi kehilangan suami yang tak pernah dikenalinya kerana suaminya terus kena tangkap polis dan dipenjarakan dan ibu bapanya meninggal dalam sebuah kemalangan. Arumi membuat keputusan untuk pergi ke luar negara.


Kisah ini benar2 bermula 7 tahun kemudian. Tuntutan tugas memaksa Arumi kembali ke Malaysia dan takdir menemukan dia semula dgn suaminya. Jad mahu Arumi menjadi haknya kerana dia sangat dendam dgn Arumi. Keakraban Arumi dan Fakhri telah memarakkan lagi kemarahan Jad. Arumi diperkosa Fakhri tetapi Jad tidak mahu mendengar langsung penjelasan Arumi sedangkan Arumi sudah pun mengandung ketika itu. anak yg dikandungnya anak Jad tetapi Jad enggan percaya kerana dia yakin Arumi suka berpeleseran dengan jejaka2 kaya dan kacak. Walaupun dia meragui Arumi, dia tak mahu melepaskan Arumi. Dia mahu melihat Arumi menangis tiap2 hari.


Kelahiran Akif tak pernah dipedulikan Jad. Watak Akif yg pelat dan naif sangat menyentuh perasaan. Dialog-dialog pelatnya menyentuh hati dan melucukan. Arumi dibayar utk menjalankan tugasnya sbg isteri dan pembantu rumah kerana Arumi mahu mencukupkan wang utk pembedahan jantung Akif.


Penemuan baju Arumi yang koyak rabak menimbulkan tanda tanya di hati Jad. Dia mula mengira semula detik-detik silam. Kerinduan juga membuat Jad berfikir dengan waras dan mula percayakan Arumi yg selama menjadi isterinya, tidak pernah bersikap buruk, malah dia seorg ibu yang bertanggungjawab. Jad mula merungkai persoalan demi persoalan dan pada masa yang sama cintanya mula berbunga. Macam mana nak pikat semula Arumi? Dia mula beli mainan utk Akif dan mencurahkan kasih sayang kpd Akif yang sudah berusia 3 tahun tapi belum pernah memanggilnya ayah. Memang rasa nak nangis mengenangkan nasib Akif dan perubahan sikap Jad membuat kita rasa hiba dan dapat membayangkan betapa bahagianya anak kecil seperti Akif yang akhirnya dapat seseorang yg boleh dipanggil ayah.



Watak Wari menyerlahkan lagi sentuhan thriller dalam kisah ini. Penyiksaan yang melanda Arumi angkara Jad terasa sangat tidak adil buat Arumi dan Akif tetapi cara Fauziah Ashari menamatkan kisah ini dgn sesuatu yang manis mengubat hati yang luka :)


sure fine whatever
rinn




sinopsis/alongside/blurb


Banin Arumi atau Umi adalah gadis nakal dan lincah. bapanya, Tuan Akalil menghantar dia ke kampung agar anaknya itu akan berubah tingkah laku kerana kampung mentuanya jauh daripada kota. Di kampung, Arumi telah bertemu dengan Jad Izzuddin, seorg pemuda yang alim di hadapan keluarga namun amat nakal di belakang mereka. Suatu hari tanpa diduga, Arumi dan Jad telah bertemu. Pertemuan itu telah menyatukan mereka ke alam perkahwinan. Namun di hari pernikahan mereka, Arumi mendapat berita yang kedua-dua ibu bapanya menemui ajal dalam satu kemalangan jalan raya. Arumi mula benci pada Jad yg dianggapnya punca semua malapetaka ini berlaku. Takdir ALLAH, pada hari yang sama, suami yg baru dinikahi ditangkap oleh pihak berkuasa dan disumbat ke dlm penjara. Apakah yg terjadi pada Arumi? Bagaimana pula dgn Jad?


Tidak mengahwinkan Arumi, mungkin anak gadisnya itu kian liar. Kini, sudah dikahwinkan, menantunya pula sudah menjadi 'menantu hantu'. ~ Tuan Akalil


"Oleh kerana kau pun dah berhenti kerja dan org pun tak tahu kau tu ada status isteri orang, apa kata kau tinggal aje kat rumah ni, tapi bukan sebagai isteri aku dan aku pun tak suka bela pelacur. Kau duduk sini jadi orang gaji aku!" ~ Jad Izzuddin


"Kalau setakat kau nak aku masuk bilik kau, layan kau, tak mengapa Jad, aku akur. Tapi aku tak akan benarkan kau lukakan hati anak aku sepanjang hidupnya. Jangan buat sistem barter dgn membabitkan perasaan Kif. Kif langsung tak salah apa-apa." ~Banin Arumi


-------
Saya suka mencari kelainan. Membaca novel dan melihat persekitaran memberi inspirasi untuk menulis rentetan hidup Banin Arumi dan Jad Izzudin. Kisah isteri yang tidak boleh menerima hakikat takdir jodohnya. Kisah seorg suami yg berdendam. Diselitkan juga beberapa hadis dan ayat alQuran sbg panduan. bisik-bisik gelora sememangnya mengasak daya, rasa dan minda! Insya Allah, jiwa yg lompang dapat diisi, diselami dan dijiwai. ~Fauziah Ashari~

1 comment: