Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Sunday, June 26, 2011

Review 421: Antara Kau dan Dia by Najwa Aiman


Antara Kau dan Dia
Penulis: Najwa Aiman
Terbitan Creative Enterprise
harga: RM29.90
713 muka surat

"Masihkah ada kasih dan rindu biarpun cuma sedetik?"
(daripada penulis best seller Untuk Kau dan Aku)


Dah lama tak melapangkan diri membaca buku2 tebal mcm ni, this one 713 muka surat. so masa cuti panjang raya cina ni saya guna utk pelan2 abiskan buku ni. kali pertama baca hasil karya Najwa Aiman. buku ni pinjam dari kaksu, dia terang2 menyatakan rasa tak suka ngan cerita dlm buku ni. mesti lama baca baru abis tu.. :)


From my opinion, buku ni mengandungi watak2 utama yang kita tak suka. hanyut bergelumang dosa. Rizmal seorang lelaki yg baik rajin, tapi tak tahan dgn godaan Ilyana yg begitu iras dengan cinta sejatinya Idayu semasa menuntut di luar negara. dulu masa break dgn idayu, dia cuba rapat dgn Aliza. bila balik malaysia, dia jumpa Ilyana, dia syok kat Ilyana. Sepatutnya tajuk citer ni "Antara Kau, Dia dan Sorang Lagi" hehe.. Masa Rizmal pening memikirkan hatinya di mana, pada Ilyana? pada Idayu? dia sempat meluahkan rasa rindu pada Aliza! Aduih..


Suka la sajak2 yg diselitkan oleh penulis dlm buku ini. memang jiwang!
kisah ini tentang Rizmal yang separuh mati menyintai Idayu tapi Idayu minta putus. Semasa bertemu Aliza dlm satu kursus mereka saling berhubungan melalui surat sehinggalah Rizmal balik ke Malaysia, bekerja dgn sebuah syarikat dan bertemu dengan Ilayana yang mengingatkan dia kepada Idayu. Semasa Ilayana menceritakan tentang adiknya yang baru grad, saya dah macam dpt meneka ada kaitan dengan idayu bah kan terlintas jugak di fikiran, "dia ni mesti kakak Idayu".


Bila plot mcm ni dah dikesan, macam boleh agak dah ending dia mcm mana nanti, yang dikejar tak dapat yang dikendong keciciran.


Ilyana berkahwin dgn Johar tapi Johar tk mampu bagi nafkah batin. Ilyana menggoda Rizmal dan mereka terlanjur, bukan sekali dua, dah mengalahkan laki bini. Bila Ilyana mengandung, semuanya terbongkar. Johar rela menerima Ilyana seadanya, Rizmal sanggup menebus dosanya mengahwini Ilyana. Idayu dan Aliza kecewa. Idayu membenci Rizmal tetapi Aliza menasihatkan Rizmal supaya meminta ampun kpd Tuhan atas dosa2nya. Rizmal tidak menjadi pilihan mana2 wanita, perasaan Aliza juga tak berapa clear terhadap Rizmal tapi hingga ke akhir cerita dia setia menemai Rizmal yang kecewa bila Idayu kawin ngan orang lain.


Berani rizmal ni mintak Idayu kembali kepadanya setelah Ilyana menolak utk menjadi isterinya selepas diceraikan Johar. Mana ada perempuan nak terima lelaki yang menyebabkan kakaknya sendiri mengandung tanpa ikatan yang sah?


sure fine whatever


Terbitan Creative Enterprise Sdn. Bhd.
Sinopsis belakang buku:


Sama-sama bermain buih cinta di dasar asmara... mengapa karamnya hanya aku seorang?


Ilyana - mendampingi gadis itu saban hari terbayang gadis idaman yang telah terlepas daripada genggaman. Terlerai daripada pelukan saat hujan salji melatari, membeku bersamanya api cinta yang menghangatkan.


Idayu - di mana-mana wajah itu menabiri ruang pandangan. Bersilih ganti. Memenuhi ruang-ruang memori. Meletakkan hati lelakinya di simpang perjalanan.


Antara kasih pada Ilyana dan rindu pada Idayu, Rizmal keliru. Memiliki kedua-duanya, Rizmal akur... tidak ada hukum yang mengizinkannya.


Namun pelayaran jauhnya bersama Ilyana, sering-seringnya melekakan... keseronokan-keseronokan yang disembunyikan dalam diam. Juga membiarkan Ilyana lemas keseorangan... dia bukan insan yang suka baling batu sembunyi tangan.


Lalu di pelabuhan sepi ini, Rizmal meghindarkan diri daripada terlanjur lagi. Membilang harga diri yang satu, satu pergi.


Namun dia tidak bisa membiarkan Ilyana karam keseorangan... bila benih kasih mereka akhirnya bercambah di taman larangan...

No comments:

Post a Comment