Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Thursday, June 30, 2011

Review 435: Lukisan Hati by Nazifah Halmi


Terbitan Creative Enterprise Sdn. Bhd
Lukisan Hati by Nazifah Halmi
RM19.90
380 muka surat

"Ada waktu-waktunya... aku ingin tidur sepanjang masa. Tanpa mimpi lagi."

Sebuah kisah yang sarat tetapi disampaikan secara average tetapi lancar dan ada perkembangan, tak la mendatar saja. Bagaimanapun cerita agak predictible dan tak curios sangat sbb ada sisipan nota di permulaan bhg dlm kulit yg telah menceritakan kejutan terbesar dalam kisah ini. so bila baca tu tak der la tekejut sgt. tapi kalau tak terbaca nota tu memang kita akan terkejut dengan takdir yg menimpa anak Marshitah.

sebuah lagi kisah masyarakat, haruan makan anak hingga anak yang paling pandai di sekolah gelap masa depannya dan mengalami masalah emosi yang serius lebih2 lagi setelah melahirkan seorang anak yg tak diingini lalu diserahkan kpd orang lain utk memeliharanya. Dia amat takut pada lelaki. Marshitah hidup dlm dunianya sendiri, menangis ketawa sorang2 hinggalah Razlan, anak jirannya pulang dan membawa Haqeem seorang pakar sakit jiwa utk merawat Marshitah. Dia kembali ke landasan yg betul dan menyambung pelajaran hingga melayakkan dia menjadi seorang peguam yg disegani. Cinta Haqeem berbalas lalu mereka
berkahwin dan dikurniakan seorang anak perempuan, Balqis. Bapanya yg kejam kembali dgn penyesalan dan memohon maaf, Marshitah trauma kembali. Ingat ka dah tobat, tapi still perangai setan. Abih barang2 kemas ibu Marshitah dilarikan dan tk lama lepas tu rumah marshitah diselongkarnya. tapi yg jahat tetap mendapat pembalasan setimpal.

Cerita ni tak mendatar kerana ada saja watak2 yang cuba mencabar marshitah seperti Hasliza yg dari kecil cemburukan marshitah, juga watak Sarah bekas isteri Haqeem yg mahu kembali ke pangkuan Haqeem hingga sanggup cuba langgar Marshitah dgn kereta.

part yg mengejutkan adalah Balqis yg bercinta dan hampir berkahwin dgn Luqman tapi tak buleh sbb dia dan Luqman lahir dari rahim yang sama. tapi masa merawat segalanya dan pertemuan mata antara Marshitah dan Luqman di Tanah Suci membuahkan senyuman.

sure fine whatever
Rinn

terbitan creative enterprise sdn. Bhd

Sinopsis Belakang Buku:

Dia perempuan malang. Malang kerana diperkosa ayah sendiri. malang lagi bila diri mengandungkan zuriat yang tidak diingini. Seketika dia menjadi manusia nanar. Nanar bila hidup bagai tiada nilai. Maruah yang dijunjung telah jatuh berkecai di tangga harapan. Lelaki itu neraka untuknya. Lelaki itu telah mencelakakan dunia indahnya. Namun bagai tidak percaya tatkala diutuskan seorang lelaki mulia untuknya... yang sudi menghulur simpati, yang sudi mengangkat dirinya untuk menjadi 'manusia'. Dan dia akur kini, masih ada lelaki yang baik di dunia yang kejam ini...

No comments:

Post a Comment