Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Monday, June 13, 2011

Review 414: Carissima by Norzailina Nordin


Carissima
Penulis Norzailina Nordin
Terbitan Berita Publishing
RM7.90
178 mukasurat



Rasa agak sukar membaca buku ni sebab ntah la.. maybe rasa macam baca buku bahasa lain yang diterjemahkan ke bahasa melayu. Mungkin sebab suasana sepanjang cerita ini adalah di Italy dan nama2 signor, signora seperti Alexa, Zuccarello, Giovanni dan Masrotto dan juga bandar2 seperti Milan, Domodossola dan Simplon. Keindahan suasana yang cuba diserapkan ke dalam minda pembaca tak kesampaian dan terasa seolah-olah trip Farhana ni macam boring saja walaupun lelaki sekacak Giovanni ada di sisi.


Trip Farhana adalah selama 3 minggu dan dia akhirnya tiba di Italy. Perkenalan Farhana dengan Gio bermula dan semakin rapat bila Farhana yg menanti sahabatnya Widya yg tak kunjung tiba kerana peristiwa tanah runtuh. Gio mencadangkan mereka jalan2 ke Milan, satu peluang yg tak akan ditolak oleh Farhana. Ntah macam mana mereka saling tertarik. Apabila Farhana bertemu dengan Widya dan abgnya, Zarif mereka seolah olah tidak merestukan kemesraan Gio-Farhana kerana Widya macam dah rancang utk menjodohkan FArhana dgn abgnya, Zarif.


Gio seorang pelumba profesional yg dah berenti tapi akibat desakan berbau ugutan dia terpaksa kembali ke litar lumba dan selepas satu kemalangan di track, dia telah disangka mati. Gio bertindak melarikan diri ke malaysia dan mencari Farhana setelah memeluk Islam.


semuanya berlaku terlalu cepat!!! cinta kilat!
Nasib baik Norzailina buat Remake Version yang waaaaay better than this one: Menanti Kasih :)

sure fine whatever




terbitan Berita Publishing Sdn. Bhd.
sinopsis belakang buku:


Venice pada pertengahan Ogos begitu nyaman. Bayu silir-semilir Lautan Adriatic silih berganti tiupannya dengan angin sepoin-sepoi yang melewat ribuan terusan yang membentuk sistem jalan raya kota bersejarah itu.


Venice Kota Marco Polo. Begitu telahan Farhana. Pelayar sensasi yang lahir pada 1254. Kisah-kisah yang pernah terungkap lewat beberapa buah novel mengenai Marco Polo jugalah yang mendorong gadis itu memilih Venice kota idaman untuk dikunjungi.


Venice tumpuan jutaan pelancong saban tahun. Kota yang sarat dengan keunikan tersendiri. Ia gabungan pelbagai tamadun yang dibawa lewat pelayar zaman berzaman.

No comments:

Post a Comment