Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Saturday, April 16, 2011

Review 527: Kuseru Namamu by Ilani Mysara


Kuseru Namamu by Ilani Mysara
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd
RM19.90
520 muka surat.


Sebuah Novel Klasik
"Pabila sinar menjadi sirna terbukalah mata hati menghadirkan dia di dalam diri"


sekali sekala membaca naskah novel purba memang sesuatu yang exciting. lagipun adventure2 yang ditempuh Dewi Sri Wali memang dahsyat. sekali sekala saya tergaru-garu kepala jugak memproses maksud tersirat.. al maklum la saya ni set2 minah blurr jugak kadang2 tu.


Di awal cerita kisah ini dialunkan oleh Pak Anjang Kadir kpd anak cucunya tapi di akhir citer ntah mana la pak anjang kadir dan cucu2nya pegi. Sepanjang pembacaan buku ni memang sekali sekala meremang jugak bulu roma saya. yer la masuk bab2 mistik tu seremmm jugak. Kronologi perjalanan Dewi Sri Wali yang mahu menghapuskan sumpah keturunannya memang teramat panjang sehingga menghabiskan seluruh usia remaja Puteri keramat itu.Yer la masa dia berangkat tu set2 umur sweet seventeen lah, biler dia kembali tengok2 anak menakan dia dah umur patploh tahun!


Dari negara langit dia turun merentas zaman, meniti kisah sebenar sumpahan kental keturunannya. Setiap perjalanannya dlm usaha mengumpul 7 helai rambut emas diiringi peristiwa2 mistik yg menuntut kebijaksanaan puteri terbilang itu.. amboi.. bahasa aku pun jadi skema tahap gaban tingkat 60 jer.


saya paling look forward to scene2 sedih, tapi tak der yang sedih sangat melainkan part yang melibatkan Siti Melor yang difitnah. bejurai2 air mato den. Selalunya kita baca citer pompuan yg kena rogol, ni terbalik pulak, lelaki yg jadi mangsa dlm pembunuhan bersiri ini.


siapa yg nak kawin dengan Dewi Sri Wali kena menjadi lelaki pilihannya dgn cara memisahkan tudung dari kepalanya.. sapa berani buat nak kena penendang buleh aar dgn Dewi garang ni. Namun di satu zaman wujud sorang putera yang disangka lawan yang mudah ditawannya, tapi putera ni panjang akal, dia menang dalam mengalah.


pastinya ni buah tangan istimewa dari Bonda. Terima kasih Ilani Mysara.


sure fine whatever
Rinn


Sinopsis belakang buku:


Apa ada pada nama? Kalau nama bukan segala-galanya, mengapa ada yang memilih darjat dan keturunan? Sesungguhnya, nama itu bukan sekadar dipertuturkan tapi mempertahankannya adalah satu tanggungjawab.


"Ini adalah cerita nenek moyang kamu. Tapi ingat, yang baik jadikan pedoman. Yang buruk buang jauh-jauh. Apa jua yang berlaku pada diri kita, jangan cepat mengikut hasutan. Padahnya hingga ke liang lahad. Setiap apa jua, mulakan dengan Bismillah."


Maka, tersingkaplah satu cerita dongeng tentang perjuangan, cinta, air mata dan pengorbanan seorang Dewi.


"Akan lahir satu keturunan di antara kamu. Seorang puteri bakal dikurniakan. Jagailah dia. Sesungguhnya ia ingin menebus satu nama yang tercemar. Tujuh sumpah akan dilaluinya. Airmata dan pengorbanan adalah syarat yang pasti ditempuhi. Setiap satu sumpah berakhir dengan sehelai rambut emas berjaya dicabut."


Sumpah begitu senang diucapkan. Janji terlampau mudah diluahkan. Tapi, hakikatnya di atnara mereka berdua telah menanti pelbagai dugaan tanpa dijemput. Mampukah mereka mempertahankannya?


Bacalah demi sebuah nama yang suci.

No comments:

Post a Comment