Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, April 27, 2011

Review 344: Masihkah Ada Kasih by Sharifah Abu Salem


Selepas baca Pesona Rindu, terasa agak susah nak mencari novel Sharifah Abu Salem yang betul2 aku suka. Ceritanya yang lain terasa biasa pulak kalau nak compare dengan Pesona Rindu.


Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd.
Masihkah Ada Kasih by Sharifah Abu Salem
RM 12.90
276 muka surat


"Anak yang dipisahkan itu diajar untuk membenci dan melupakan ibunya. Bolehkah?"


I don't have problem with the storyline, memang genre yg macam ni menarik minat saya tapi ada perkara2 yg saya tak dapat terima. Kenapa Manisah memilih utk tinggal di rumah Johan sedangkan Johan masih berulang alik ke situ, Manisah seorang yang baik, solat, mengaji mengapa cari nahas, macam sengaja jer nak bagi kena tangkap basah dan dituduh bersekedudukan. dia menolak utk tinggal bersama mertuanya, Datuk Mohsein. Bagi saya pergaulan Johan dan Manisah agak keterlaluan walaupun sekadar utk menenangkan satu sama lain, kadang2 rasa mcm terlalu kerap. kedua2 mereka digambarkan orang yg baik2 tapi cara perlakuan mereka macam watak2 dalam novel inggeris.


Kisah dalam buku ini bermula selepas Manisah dan Firdaus bercerai, anaknya Syafiq tenat di hospital mengalami masalah jantung berlubang dan dibedah. Firdaus melarikan Syafiq (yg dlm penjagaan Manisah) setelah membayar rm32,000 utk kos perubatan syafiq.


Manisah tak berpeluang langsung bertemu Syafiq lagi. Firdaus sanggup berpindah utk melarikan Syafiq dari Manisah. Bapanya, Datuk Mohsin pon ak suka dgn tindakan firdaus dan menyebelahi bekas isteri anaknya.


Berlaku court case tapi berpihak kepada Firdaus kerana Manisah tiada pendapatan tetap, memaksanya menerima tawaran kerja dari Johan dan bantuan guaman utk mencuba lagi mendapatkan hak penjagaan ke atas anaknya. Tapi kes dia ditangkap khalwat dan dituduh bersekedudukan dgn Johan menyebabkan kekalahan kedua dlm menuntut hak penjagaan. Manisah ditimpa masalah emosi dan hampir gila setelah Firdaus mengasari dan menolaknya hingga terhantuk di longkang. Firdaus mendapat perintah mahkamah utk membawa Syafiq melawat Manisah, jika manisah mati selepas pembedahan, firdauslah pembunuhnya. Lawatan seharian Syafiq menguatkan manisah dan dia ingin terus hidup tapi Firdaus dgn tipu dayanya memaksa Manisah sign dokumen menyatakan dia hanya boleh jumpa Syafiq setelah syafiq berusia 18 tahun. Syarat itu diletakkan supaya Manisah dpt jumpa Syafiq sehingga Manisah sembuh sepenuhnya.


Utk menunggu 18 tahun adalah menyiksakan jadi Manisah menerima pelawaan Johan utk bekerja di New york dan menerima Johan sebagai suaminya. Takdir menentukan yg Firdaus tertangkap kerana disyaki membunuh isteri keduanya bersama teman lelaki barunya. Syafiq kembali kepada ibunya di New York dgn bantuan Datuk Mohsein.


Kisah2 semasa dalam novel ini diselang seli dengan nostalgia kisah percintaan dan perkahwinan Firdaus-Manisah tidak mengganggu jalan cerita malah mengukuhkan lagi pemahaman kita. Memang jahat la firdaus ni sanggup menggadaikan isteri demi mendapatkan kontrak yg besar. dah tau isteri baru dia tak suka Syafiq, saja jer bawak syafiq balik asalkan Manisah tak dapat anak itu.


Johan dulu pernah rekemen Firdaus kpd manisah menganggap manisah tanggungjwabnya mungkin kerana rasa bersalah. tapi lama kelamaan dia jatuh cinta lagi pun perkahwinannya juga pernah gagal dan dia sendiri pernah menempuh suka duka menuntut hak ke atas anaknya Surina yg dikebumikan sbg seorang Kristian.


sure fine whatever
Rinn


Terbitan Alaf 21 Sendirian Berhad
Sinopsis Belakang buku:


Di manakah maruah dan harga diri seorang suami yang sanggup memperdagangkan isterinya semata-mata untuk mendapatkan sesuatu projek perniagaan?


Begitulah paparan hidup seorang tokoh korporat, Firdaus Dato' Mohsein yang mengenepikan soal agama dalam hidupnya. Atas alasan ini, Manisah isterinya meminta cerai. Namun, konflik antara mereka semakin sukar bila keduanya berebutkan anak tunggal mereka, Syafiq.


Manisah tidak rela Firdaus membesarkan Syafiq. Dia tidak mahu kehidupan anaknya berkiblatkan barat. Jadi, dia berusaha untuk mempertahankan anaknya.


Jalan yang dilalui oleh Manisah semakin sukar bila Syafiq disahkan mengidap penyakit jantung berlubang. Manisah tidak mampu untuk membiayai perbelanjaan anaknya itu. Dan Firdaus menggunakan alasan ini untuk merampas Syafiq.


Sejak itu ibu dan anak ini terpisah jauh. Manisah sudah kering air mata untuk mencari Syafiq. Namun Firdaus tetap berdegil sedangkan Syafiq semakin tenat menanggung rindu.


Di manakah keadilan untuk ibu dan anak malang ini? Masihkah ada sisa waktu untuk mereka menyulam kasih? Hanya takdir yang menentukan!

No comments:

Post a Comment