Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Monday, April 18, 2011

Review 336: Izinkan Kubahagia by Leeya Myra


Terbitan Alaf 21 Sendirian Berhad
Izinkan Kubahagia by Leeya Myra
RM 18.00
496 mukasurat

"Berilah sepi ini menemani rindu yang berlalu"


ending Mencari Cinta is a new beginning.


'Izinkan Kubahagia' memang jauh lebih baik dari 'Mencari Cinta'. Penulis lebih matang dan watak2 lebih kukuh dalam novel kedua ni. Emosi yang ingin dismpaikan kepada pembaca(sayala) berkesan dan saya berupaya utk simpati dengan watak2 dlm citer ni. rasanya mesej yg ingin disampaikan di dlm buku ni adalah, kita cuma akan menyedari apa yg kita ada adalah cinta setelah cinta itu dibebaskan pergi. Kadang2 cinta kedua lebih hebat dari cinta pertama... Sama juga macam Annesa dgn Faris dulu (dlm mencari cinta) Annessa tak dpt merasai cinta Faris, cuma setelah dia betul2 kehilangan baru ada rasa rindu & kasih. Isu yg sama di mainkan dalam buku ke dua ini, tetapi kali ini hasilnya lebih bagus dan meyakinkan.


Kisah berkisar 3 watak utama iaitu Zafir, Nadya dan Soraya. Zafir pernah frust dgn gurunya, Soraya yg berkahwin dgn pilihan hati, lalu memilih Nadya sbg tunangannya kerana nadya jelas menyintainya, 10 tahun dia setia pada Zafir. Zafir mengaku akan berusaha mengukuhkan hubungan mereka. Pertemuan semula dgn Soraya, ibu tunggal anak satu menyemarakkan semula cinta pertama zafir. Nadya menyedarinya, dia menahan rasa dan membiarkan Zafir memupuk cinta dgn Soraya yg masih keliru dgn perasaannya. Nadya memutuskan pertunangan yg berusia 3 tahun supaya Zafir senang membuat keputusan. Melihat Nadya dgn Armin menjadikan Zafir cemburu dan sedar dia rindu pd Nadia. Dia mula meragui perasaannya pada Soraya.


Soraya tak da masa nak fikirkan Zafir kerana isu perebutan hak penjagaan anaknya dgn bekas suaminya lebih penting. Dia sering diburu mimpi2 lalu di mana dia menjadi mangsa penderaan emosi dan seksual oleh suaminya sendiri yg lebih percaya fitnah orang dari percakapan isteri sendiri. Dia hilang hak penjagaan kerana kes khalwat dgn Zafir (diperangkap oleh Rahmat yg mahukan Zafir mengahwini Soraya).


Saya suka cara Soraya menangani keadaan ketika bersama bekas suaminya, Razlan, dan isteri baru Razlan, Juita walaupun dia sendiri amat sedih dgn kenangan lalunya. Watak2 Soraya dan Nadya sangat tenang dan byk menyembunyikan perasaan sebenar seperti marah, cemburu, rindu, sakit hati dan macam2 lagi, tapi tak keterlaluan sehingga kelihatan spt ego. Ego Nadya agak tinggi selepas dia ditimpa kemalangan sehingga salah satu kakinya bersimen. Dia cuba menguji kesungguhan Zafir yg sabar melayan kerenah Nadya.


lagi satu yang menarik, watak Annessa dari 'Mencari Cinta' muncul semula dlm buku ini, dia masih lagi menguruskan kedai bukunya JoAnn books corner. Agak terkilan sbb tak ada menyebut perkembangan hbungan Ann-Faris dlm buku ini. Yg pasti mereka belum berkahwin lagi. kalau tengok pada time frame Anneesa dan Faris berbaik semula pada penghujung tahun 2003 dan time frame dlm Izinkan Kubahagia adalah sekitar tahun 2004 & 2005. Nadya juga dikaitkan dengan Ilham Hazami yg pernah bertakhta di hati Ann sejak dia berusia 16 tahun. Nadya pon
penah syok kat Ilham jugak!


Zafir bukanlah watak lelaki yg boleh dibanggakan. Dia goyah dlm membuat keputusan, tidak yakin dengan perasaan sendiri. Hanya setelah dia yakin pada perasaan cintanya barulah dia menunjukkan kesungguhan. Itu pun dah nak last-last.


dalam bulan februari ni saja dah 3 buku yg saya baca ada menyebut KULIM!! huhu! wah bangga neh. dlm 'terima kasih kekasih' by Norhayati berahim, Mimpi kita serupa by Siti Hazneza and this book, izinkan kubahagia. :)


sure fine whatever
Rinn


terbitan Alaf21 sendirian berhad
sinopsis belakang buku:


Setiap manusia mencari cinta dalam hidup mereka. Tapi rupa-rupanyanya, cinta sahaja tidak cukup kalau tiada bahagia. Begitulah episod duka yang dilalui Soraya, Nadya dan Zafir.


Soraya kecewa dalam perkahwinannya. Kehadiran Zafir ibarat peluang baginya menyandarkan harapan. sedangkan sepuluh tahun dahulu dia pernah menolak impian pemuda itu.


"Suka saya adalah suka lelaki kepada perempuan, lebih tepat cinta." Zafir meluahkan perasaannya.


"sayang saya pula adalah sayang seorang guru kepada muridnya!" Soraya tegas menolak lamaran cinta itu.


Nadya pula ingin bahagia di samping Zafir. Tiga tahun mereka bertunang, namun hasrat untuk dijabkabulkan sering tertangguh. "Antara saya dan cinta pertama awak, siapa yang lebih penting?" Kisah cinta mereka menjadi seperti langit, kadangkala cerah, mendung dan cerah kembali.


Sesak nafas Zafir. Perasaannya terbelah dua. Dia jadi keliru. Hatinya untuk siapa? Nadya tunangnya dan Soraya pula cinta pertamanya. Siapakah kunci kebahagiaannya?


Mereka terperangkap antara harapan, kenangan dan masa depan. Di manakah titik pertemuan mereka? Sedangkan cinta perta tidak semestinya cinta terakhir...


"Izinkan kubahagia..." bisik Nadya.
Bisikan yg sama terlafaz dalam hati Soraya dan Zafir.


sinopsis di website Alaf21:


Cerita dalam novel beliau ini sememangnya menarik. Setiap manusia mencari cinta dalam hidup mereka. Tapi, rupa-rupanya, cinta sahaja tidak cukup kalau tiada bahagia. Begitulah episod duka yang dilalui oleh Soraya, Nadya dan Zafir.


Soraya kecewa dalam perkahwinannya. Kehadiran Zafir ibarat peluang baginya menyandarkan harapan. Sedangkan sepuluh tahun dahulu, dia pernah menolak impian pemuda itu.


Nadya pula ingin bahagia di samping Zafir. Tiga tahun mereka bertunang, namun hasrat untuk diijabkabulkan sering tertangguh. Kisah cinta mereka seperti langit, kadangkala cerah, mendung dan cerah kembali.

No comments:

Post a Comment